תפריט נגישות

טור' אליעזר-ישראל לייזר דוצ'ימינר ז"ל

אלחדוד - היסודות הקוסמיים

אלחדוד - היסודות הקוסמיים

השכל הכולל (אלעקל אלכלי), הנפש הכוללת (אלנפס אלכליה), המילה (אלכלמה), המקדים (אלסאבק) והבא בעקבות (אלתאלי) מוכרים כולם, כאמור, בשם הכולל חודוד, וכל אחד מהם התגלה בדמות אדם בתקופות שונות מאז ראשית הבריאה. כולם התגלו יחד בפעם האחרונה בתקופת שלטונו של הח'ליפה הפאטמי, אלחאכם באמר אללה.
השכל הכולל - כולו אור טהור מאורו של האל: באמצעותו נוצרו היצורים שבעולם, וממנו הם שואבים את כוחם, את דעתם ואת מעמרם. הוא מוכר בשמות רבים, המבטאים את עצמתו, את תפקידיו ואת מעשיו.
הנפש הכוללת נוצרה כעזר ל"שכל", שהודה בטעותו והתחרט. היא נוצרה מאורו של "השכל" ומחשכת הניגוד (אלצ'ד), אבל האור הוא הגורם הדומיננטי בה: היא מקור החיים הרוחניים ונחשבת ל"אשתו" של "השכל".
"המילה" נוצרה מן הזיווג שבין "השכל" ובין "הנפש", והיא מסמלת את הלוגיקה ואת יכולת ההבעה והביטוי. ברובה היא מורכבת מאורו של "השכל" והיא שואפת לטוב.
"המקדים" ו"הבא בעקבות" מסמלים את האמצעי להפצת הדעת שבעולם. הם כפופים לקודמיהם וכוללים מידה שווה של טוב ורע, אבל הם מורכבים ברובם מאור ומעט - מחשכה.
"השכל" ו"הנפש" האנושיים הם רק חלק מן "השכל" ו"הנפש" האוניוורסליים, ומכאן ערכם וחשיבותם. השכל האנושי חשוב במיוחד, משום שדת הייחוד טוענת שהיא דת שכלתנית, שכל דבר חייב להיות מוסבר בה על בסיס הגיוני.
מתוך: דנה, ניסים, 1998, הדרוזים, הוצאת אוניברסיטת בר אילן.

בניית אתרים: