תפריט נגישות

סא"ל פרופ' רפאל רוזין ז"ל

קו"ח מתוך ספר 'יזכור' בהוצאת משהב"ט


בן מינה ושמואל, נולד ביום כ"ד בטבת תרצ"ז (9.12.1936) בירושלים. בשנת 1962 סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים והתמחה ברפואה שיקומית.
בפרוץ מלחמת ששת הימים עמד משרד הביטחון על הצורך להקים מחלקה לנפגעי חוט השידרה, כדי לטפל כראוי בפצועים אלה. בהמלצתו של סר לודוויג גוטמן מאנגליה, מגדולי הרפואה השיקומית בעולם, הוחלט להקים את המחלקה ולהעמיד בראשה את ד"ר רפאל רוזין, חרף גילו הצעיר.
בשנת 1971 נסע ד"ר רוזין לשנת השתלמות במרכזים שיקומיים בחו"ל. ובשנת 1973 הקים את המחלקה לנפגעי חוט- השידרה בבית החולים תל השומר. כאשר המחלקה הייתה בשלבי התארגנות ראשונים פרצה מלחמת יום הכיפורים והמחלקה פעלה במבנים זמניים כשהיא נעזרת בציוד מאולתר. בשנת 1976 התמנה ד"ר רוזין לראש האגף השיקומי של ביה"ח שיבא בתל השומר, אשר בניית מבנה הקבע שלו נסתיימה שלוש שנים לאחר מכן.
בשנת 1977 התמנה לפרופסור- חבר בביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב. בין השנים 1983-1978 כיהן כראש החוג לרפואה שיקומית וראש החוג לריפוי בעיסוק וקיבל את התואר האקדמי הבכיר פרופסור מן המניין.
תוך כדי עבודתו בבית החולים היה פרופ' רוזין מעורב בפעילות שיקומית ארצית נרחבת, שכללה בין השאר השתתפות פעילה בוועדות שונות מטעם משרד הבריאות, משרד העבודה והרווחה, משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי. פעילותו קידמה מאוד את רווחתה של אוכלוסיית הנכים בארץ. הוא יזם וקידם את ארגון הגג של הנכים, היה בין מקימי המרכז למידע ויעוץ לאביזרים, בינוי ותחבורה לנכים (מילב"ת); כמו כן היה המנהל הרפואי של מרכז רקנטי לטיפול בנפגעי ראש, ויו"ר האגודה הישראלית לשיקום.
פרופ' רוזין ייחס חשיבות רבה לספורט הנכים בארץ ובמסגרות הבינלאומית וייצג את ישראל בוועדה הרפואית של אולימפיידת הנכים. כן פעל למען מעמד אקדמי למקצועות הריפוי בעיסוק והפיזיותרפיה ויזם את הקמת בית הספר לפיסיותרפיה במרכז הרפואי שיבא. פרופ' רוזין יזם והקים את החוג לפיזיותרפיה בביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב שבראשה עמד בשנים האחרונות, והיה חבר במועצה המדעית של האוניברסיטה.
פרופ' רוזין כונה בפני מטופליו "האבא של הנכים", וזאת בשל סגולתו המופלאה לשלב יכולת רפואית מעולה עם הבנה מלאה לצרכיו הנפשיים של הנפגע שבו טיפל.
הוא הקדיש תשומת לב ודאגה לכל מטופל ומטופל שחרגה הרבה מעבר לטיפול הרפואי גרידא.
למרות מגבלותיו הבריאותיות הקשות הוכיח פרופ' רפאל רוזין בחייו, בעבודתו ובהישגיו את נצחון הרצון והרוח על הקשיים שעמדו בדרכו. בגיל 49 הכריעה אותו מחלתו.
במותו השאיר אחריו פרופ' רוזין חלל בקרב האנשים שעבדו עמו והוקירוהו, ובעיקר בקרב חוליו ומטופליו. סגן אלוף פרופ' רפאל רוזין נפטר יום כ"ד בניסן תשמ"ה (14.4.1985) והובא למנוחות בבית -הקברות הצבאי בהר הרצל בירושלים.

בניית אתרים: