תפריט נגישות

רב"ט אורי לבוביץ ז"ל

יום רביעי, ה' בניסן תש"ח, 14.4.48

יום רביעי, ה' בניסן תש"ח, 14.4.48

בלילה חובלו שני גשרים בכביש כפר אתא - כפר חסידים.
שכיב ווהאב הבריק לדמשק כי שיירה שבאה לעזרת מג'דל הפתיעה אותם, אבל הם פגעו בה. "אבידותיהם היו לפחות מאתיים הרוגים ופצועים". לדיווח זה אין כל אחיזה במציאות.
לאור המצב הוחלט במטה חטיבת "כרמלי" ולצאת לתפוס את תל- שאראטי, - גבעת הרקפות.
על מחלקה אחת הוטל לתפוס את וערת-אל-סריס (רחובות עוזיאל - מרזוק בקרית אתא היום). הכפר הערבי הקטן היה ריק מתושבים. שתי המחלקות האחרות תשתלטנה על הגבעה.
הפעולה התנהלה בצהרי היום בשטח חשוף לחלוטין. מחלקה אחת עמדה במשימתה והשתלטה על וערת-אל-סריס הנטוש. "אם הסתובבו שם שניים שלושה ערבים הם לא הפריעו"… העיד אחד הלוחמים.
שתי המחלקות האחרות יצאו עלו על תל-שאראטי. הדרוזים, שגילו אותם, פתחו באש תופת על פלוגתו של זוריק. המפקד שהסתער בראש חייליו נפגע בכדור במצחו ונהרג. סגנו, גדעון, נהרג גם הוא. כוחותינו נסוגו בצורה מבולבלת. בודדים, כמו חיים בן-דוד, גילו אחריות וניסו לחפות על חבריהם ולסייע לפצועים.
הפעולה נכשלה. הרוגים ופצועים נותרו בשטח ופונו מאוחר יותר במאמץ ניכר. ששה נותרו בחזקת נעדרים. הקבוצה שיצאה לחפשם עם רדת הלילה, חזרה בידים ריקות.
מתוך דו"ח שכיב ווהאב: "הקרב החל ב - 04:00 והתנהל לאורך חזית של שמונה ק"מ. כוחותיו הצליחו לחדור אל הישוב והתבססו בפינה הצפונית מערבית של רמת יוחנן".
דו"ח כרמלי: "אבידות האויב בקרב היו ששה הרוגים ושבעה פצועים. לנו, הרוג אחד, שניים פצועים קשה, ששה פצועים קל וששה נעדרים. גוויות נעדרים אלו, אשר עליהן נמצאו סימני התעללות קשים, הובאו בתום ימי הקרבות לבית התרבות ברמת יוחנן".
כך משתקפים האירועים "ביומן המערכה" ברמת יוחנן:
12:00 - נשלחו רצים להודיע שהפעולה מתחילה.
12:45 - התחילו לחפות על הפלוגה. יעקב מטיוק, מי שנתמנה למפקד האזור במקום יצחק בלנק שחלה בחזרת, מסביר כי הם צריכים לחפות מצד דרום על היחידה של גדוד 21 שיצאה מכפר אתא והתקדמה מזרחה. ישראל פייגין ירה מהמרגמה כמה פגזים, אבל לא ידעו אם וכמה פגעו. הם לא יכלו לעזור כי הדרוזים תקפו מכסאייר.
14:00 - הקבוצה עברה את שני העצים שעל הרכס.
15:05 - האויב התבסס ליד שני העצים.
15:15 - מאושה מודיעים כי האויב מתקרב לפצועים.
אנשים מן השכון בכפר אתא יצאו לעזרתם.
15:40 - חלק מן הפצועים הצליח להגיע לאושה. ביניהם שמעון הלברון מהכוח שהגיע מחריבה.
16:15 - החובש הפלוגתי מוסר שהוציאו ארבעה פצועים. יש נעדרים.
19:20 - מודיעים מכפר אתא שאין להאיר את השטח משום שהם יוצאים לחפש פצועים בחסות החשיכה.
20:45 - לא מצאו את הנעדרים עמם נמנים גם זוריק דיין וסגנו גדעון.

בניית אתרים: