תפריט נגישות

רב"ט אורי לבוביץ ז"ל

מבצע "עומר"

מבצע "עומר"

מבצע עומר היתה תוכנית מגירה לפעולה יזומה של ישראל מטרתה היתה השתלטות על מצרי טיראן והרחקת האיום המצרי ברצועת עזה.
תנאי מוקדם להצלחת מבצע עומר היה בדיקת העבירות של צירי התנועה המדבריים באזור החוף מאילת לשארם א-שייח' בעיקר את הדרך המקשרת בין עין פורטגה לד'הב. מבצע ירקון נערך במסגרת ההכנה למבצע עומר והוא התבצע ב-9-11 ביוני 1955 על-ידי כוח מחטיבת גבעתי בפיקודו של חיים בר-לב. במהלך המבצע חוליה בת 6 אנשים, שבראשה עמדו המג"ד סא"ל אשר לוי והסמג"ד עמנואל שקד, הונחתה בחוף ד'הב על-ידי ספינת הדיג אילת. בליל ההנחתה עברו הלוחמים שבעה ק"מ. למחרת היום הסתתרו חברי החוליה בנקיק סלע גרניט בחום של 50 מעלות. החוליה חולצה משטח האויב על-ידי 6 מטוסי פייפר במבצע נועז. מבצע ירקון היה הראשון, שבו התקיים שיתוף פעולה בין כוחות היבשה, הים והאויר. מבצע ירקון תרם תרומה חשובה לתכנון מסע חטיבה 9 לשארם א-שייח' במערכת סיני.
בעקבות סגירת המצרים החלו בצה"ל לתכנן את מבצע עומר לפריצת מעבר במצרי טיראן. מפקד המבצע היה אל"מ חיים בר-לב. שני גדודים נועדו לצנוח בשארם א-שייח' ולהשתלט על המקום. שני גדודים אחרים היו אמורים לנוע בדרך היבשה לעבר ראס נצראני. כמו-כן, תוכננה תקיפת שדות התעופה המצריים זאת, כדי להבטיח עליונות אוירית בעת ביצוע הפעולה ולמנוע התקפה אוירית מצד מצרים.
ב-10 בנובמבר 1955 הציע הרמטכ"ל, משה דיין, לבן-גוריון לבצע את תוכנית עומר בתגובה לפעולות האיבה של מצרים; כמו כן הציע דיין לכבוש את עזה משום שהוא העריך, כי כך תשובש התעצמות הצבא המצרי ויופל משטרו שלעבד אל-נאצר.

בניית אתרים: