תפריט נגישות

סמ"ר איתן-צבי פלונסקי ז"ל

יאיר קרן (מאי 80 - יוני 83)

דבר המפקד

אלבום תמונות

נכנסתי לתפקידי בקייץ 80, מייד לאחר סיום לימודי בטכניון. זאת לא היתה הפגישה הראשונה עם מסוקי הקרב מאחר וזכיתי להמנות על הגרעין הראשון של יחידת פיתוח 160 תחת פיקודו של שוקי לבנת ז"ל, תקופה מלהיבה רבת עניין ואתגרים אשר הסתיימה בהולדתה של טייסת 160 כטייסת מסוקי הקרב הראשונה בחיל האויר.
הכותרת לתקופה היתה סיום שלב הקליטה של הצפעים והערכות למבצעיות מלאה. מוקדי הפעילות העקריים היו בשלושת התחומים העקרים של הערכות ותשתיות, חו"ל ואמל"ח.
נושא ההערכות כלל הגדרת מאפיינים של פעילות טייסת מסק"ר בשונה מטייסות מסוקי הסער והתובלה והביא לבניית מבנה ארגוני הדומה יותר למערך מטוסי הקרב, בשיטת סמט א', סמט ב' מאחר וראיתי חשיבות גם להערכות ולמבנה הארגוני של הגף הטכני. במקביל לגף טיסה, השקעתי מאמץ רב בגיוס קצין טכני בדמותו של יוחאי שלמה שסיים אז שתי קדנציות של קצין טכני, אחת בטייסת אנפה והשנייה בטייסת עייט. מעבר למבנה הארגוני, נושא ההערכות כלל גם טיפול בתשתיות, הן בבסיס הקבע בפלמחים והן ביכולת הפריסה של הטייסת בדמות האתג"ז בעמיעד והאת"ק הנייד בפלמחים זכינו להכנס למבנה קבע מפואר, אשר צמצם (לפחות בעיני מערך המסוקים) את הפער התדמית עם מערך מטוסי הקרב.
בתחום תורת הלחימה התחלנו לקבע את התפישה שיחידת הלחימה של מסוקי הקרב הוא מבנה של זוג לפחות ובהתאם לכך נבנתה כל תשתית האימונים - למעט טיסות מכשירים וחרום, כל שאר האימונים בוצעו במבנה.
תחום של קרב הנ"ט עבר שלב של גבוש בדמות צוות הקרב של מוביל, תוקפים וסיירים, כולל ציון שרק החל אז על חלוקת התפקידים ובמקומות בתא הטייס ועל מיקומו ומוטת השליטה של מוביל צוות הקרב. מעבר לכך, נקבעה לטייסת אחריות גזרתית על רמת הגולן ובמקביל התהדקה מערכת הקשרים עם אוגדה 35, ברמת האימונים, הפקודות וכמובן ההכרות האישית.
יעד מבצעי נוסף היה כניסה לתחום הלחימה בלילה והגעה ליכולת תקיפה של מטרות איכות, מאחר וטכנולוגית הפליר לא היתה עדיין זמינה, הושם דגש על יכולת טיסה נמוכה במבנה וניווט עם ז'ורנל ואילו רכישת המטרות בוצעה בתהליך אקזוטי ומסובך של הנרת המטרה ע"י רקוט קלע עצמי מגובה נמוך...
גם לנושא אויר/אויר התחלנו להכנס, הן בהיבט של התגוננות מול מטוסי קרב (בין השאר אולי כתוצאה מטראומת המפגש שהיה לי כטיס יסעור עם רביעית מיג 21 מצרית במלחמת יום כפור) והן בהיבט של הסיכוי לפגוש בשדה הקרב מסק"ר אויב.
הפעילות המבצעית התחילה כמעט מייד עם כניסתי לתפקיד בצורת מרדף מחבלים בבקעה שכלל אפילו ירי תותח מבצעי לראשונה, דרך סדרת מבצעים מוצלחים של תקיפת יעדי מחבלים בדרום לבנון, דרך השיא של מלחמת לבנון שבו נבחנה לראשונה יכולת מערך המסקר בלחימה מלאה ובו לראשונה נפלו בקרב לוחמים של טייסת 160, עמי ספקטור ויוסי קלר זכרונם לברכה.
בשלהי התקופה התחילה להתעורר בעיית הבט"ש בגבול הצפון והשם בירנית התחיל להיות מוכר היטב.
הנושא האחרון שבו עסקתי במחצית השנייה של 83 היה ארוח בטייסת של אחד ממסוקי האפאצ'י הראשונים במסגרת אבלואציה שח"א ערך לקראת רכש מסוק הקרב העתידי. במסגרת האבלואציה נתנה לנו ההזדמנות להציץ מקרוב על היכולת המדהימה של הכלי והפוטנציאל הרב הגלום בו למערך המסק"ר העתידי בחיל האויר.

נכתב ע"י סא"ל יאיר קרן
מ.ט. 160
1980-1983

בניית אתרים: