תפריט נגישות

סמ"ר איתן-צבי פלונסקי ז"ל

יוני גיל (מרס 77 - מאי 80 )

דבר המפקד

אלבום תמונות

קיבלתי את הפיקוד על יחידה 160 משוקי ליבנת ז"ל ב-28.3.77. תקופה זו מאופיינת באנטנסיביות של הקמה התחלות, יציקת יסודות וחידושים.
די להזכיר שבתקופה זאת הוחלט על הקמת טייסת מסוקי קרב הראשונה בח"א. הושקעו שעות וימים בטייסת, בבסיס, במטה ח"א ובמטכ"ל, להגדרת משימות הטייסת, אופי הפעילות, אמצעים נדרשים, אחריות וכפיפות מפקדים במשימות ח"א ובשיתוף פעולה עם כוחות הקרקע.
צריך להדגיש כאן שלמרות הדיונים הסוערים הרעיון המרכזי להקמה מידית של טייסת מסוקי הקרב בח"א זכה לתמיכה של כמעט כל הדרגים.
רפול, שהיה באותה תקופה ר' אג"ם ותמך בנושא הסכים לוותר על תקנים להקמת גדוד נח"ל סדיר ודחה את הקמת חטיבת הנחל הסדירה לטובת הקמת הטייסת. במקביל עסקנו בהגדרת התצורה הסופית של המסוק ובמשא ובמתן לעסקת הרכש עם צבא ארה"ב וחברת "בל".
בטייסת עסקנו בהגדרת תוכניות הדרכה, בחינת תורות בנושאי טיסה, ושתוף פעולה וכל זאת אנו עושים על "סייפנים". חלק גדול מצוות ההקמה עסק בגיוס כ"א. צוות האוויר נבחרו אחד אחד מביס"ט 12 ומטייסות קרב ומסוקים. גם בנושא זה הייתה מלחמה לא קטנה על איכות כ"א שנתקבל בסדרי העדיפויות של ח"א.
צוותי קרקע במקצועות שלא היו קיימים במערך המסוקים, נדרשנו לגייסם מחוץ לח"א. אסור היה לגנוב כ"א מטייסות אחרות, חלק מהאנשים צ"א וצוות קרקע יצאו לארה"ב ללימודים והשתלמויות והסיפורים נמצאים בספרי ההיסטוריה של הטייסת.
עם הגעת הצפעים הראשונים מארה"ב צפע א' (המסוקים המוסבים עם 40 מ"מ ומיני גאן) ואחריהם החדשים ה-EXAS או - UP GUN עם התותח 20 מ"מ, הכניסו את הטייסת לצורת עבודה חדשה ושונה, קליטה, ונהלים קשוחים בנושא חימוש.
לחץ האר"מים מכל הכיוונים היה כבד, די להציץ בתמונות מאותה תקופה ולהבין כמה פעמים היה צריך לעבור ניקיון כללי בטייסת ולסחוב כיבוד מחדר האוכל!
חשבתי ואני עדיין חושב שמשימה מספר אחד של הטייסת הוא שת"פ עם כוחות היבשה. דחפנו זאת באגרסיביות. מקורסים בסיסיים בשריון ובמודיעין לפריסות בשטח לשבוע ויותר צמודות לגדודי שריון ברמה ובסיני. ביצוע תרגילים בצמוד לכוחות הקרקע. הקפדנו להשתתף בכל תרגיל אוגדתי שהיה בצה"ל ובתקופה זאת היו הרבה ובתוך כל אלה ביצענו את המבצע הראשון בצפע בח"א וזה גם היה טיל ה-TOW הראשון ששוגר מצפע בפעולה מבצעית בעולם.
אסור לשכוח שבתקופה זאת עברנו לבסיס אם חדש מתל-נוף לפלמחים, שהיה אז צרה לא קטנה, היינו הטייסת הראשונה בבסיס שהיה רגיל ליחידות קרקע. הובטח לנו מבנה טייסת יפיפה (הקיים היום) אבל התחלה הייתה במבנים ניידים והכל היה רק חול וחול, אני זוכר שהפסקתי לספור אחרי הפעם ה-5 של החלפת המנעולים בדלתות שנסתמו מחול, ומה על המסוקים, מנועים, ותותחים?.
התחלה נוספת חשובה, הוקם גף להטוט שממנו יצאה בסופו של דבר טייסת 190, זה היה כאב ראש לא קטן כי האחריות לפרוייקט הייתה של הטייסת ורק לאחר הגעת מסוקי הלהטוט הוקמה טייסת 190 ושמחנו מאוד שזה ירד מהגב.
למרות האינטנסביות של התקופה העבודה הקשה והמעשים הגדולים ידענו לשמור על פרופורציות וליצור בטייסת רוח צוות חדשה ומגובשת נעזרנו באוכל בירה ויין לסגירת השבוע כל יום חמישי (הקנאים בתל-נוף אמרו שזה הצד היחיד החזק שלנו).
טיילנו לסיני ולרמה טיולים בלתי נשכחים. בקיצור תקופה של גיבוש, חברות ורוח צוות שהקימה את טייסת מסוקי הקרב הראשונה בח"א טייסת 160.

בניית אתרים: