תפריט נגישות

טור' אליעזר-ישראל לייזר דוצ'ימינר ז"ל

מלחמת שלום הגליל

מלחמת שלום הגליל

ב-3 ליוני 82 נורה שגריר ישראל בבריטניה.
ב-4 ליוני בשעות הצהרים התארגנות הגדוד לקראת עליה לגבעת האם ומתחילה תזוזה ליעד.
6 ביוני: פקודת כניסה ללבנון: באור ראשון של בוקר גדוד 932, פחות פלוגה מאחר ולא כל הנגמ"שים הגיעו (פל' ב' נשארת מאחור)
7 ביוני: בשעות בין הערביים התקלות ראשונה עם מחבלים בכפר ג'רג'וע. מג"ד 433 נפצע אנושות, אך דוקטור ארתור בהתעקשות נוראית מציל את חיו.
8 ביוני: לקראת חשיכה כניסה לכוון "עין זחלתא'". טנק 1 בשיירה נפגע וגורם לפקק רציני שפונה אח"כ והתנועה המשיכה. רק עכשיו החלו להרגיש שזוהי מלחמה ולא איזה שהוא תרג"ד. כאן מתחילה למעשה המלחמה, כאשר כוח שיריון נתקל בטנקי אויב. פגיעות טובות של טנק 1 פותרות בעיות רבות. אולם עם זאת נפגע מ"מ השיריון - סג"מ אריה ז"ל. זה הזמן לציין את יוזמתו של ביטרמן שכאשר גילה כי למ"מ המרגמות יש בעיות עם פתיחת פצצות התאורה דאג הוא לתאורה.
9 ביוני: עם שחר הרעשה ארטילרית על כוחות ומהומה גדולה שוררת בשטח כאשר בכבישים הצרים כולם מחפשים דרך לברוח. באותו ערב מתחילה טרגדיית הרוגי ופצועי הגדוד.
4 חללים: קלי יצחק, דהן יגאל, גידי גרגורי, שי לנדרר.
יהי זכרם ברוך
המג"ד סנדר בן-ארי נפצע ולמרות זאת משלים את המשימה בכבוש עד לפינוי. פלוגה ג' של בועז שנשארה בגבעת האם הצטרפה גם היא למלחמה וחברה עם היחידה ב"עין זחלתא".
10 ביוני: הפסקת אש ראשונה. רס"נ מוטי מוסקל מתמנה למג"ד. הפוגה, התארגנות, ירי ואש מתלקחת מחדש.
23 ביוני: אברהם שלמה נופל מירי סאגר. האירוע שהימם את ישי, הקת"ח, לזמן רב.
25 ביוני: הגדוד "רץ" לכוון כביש דמשק-בירות. המשימה לא קלה. לפתע פתאום בכפר מנצוריה נופלים פגזים בדיוק במרכז כוחותינו והחללים רבים: יוסי גבור, רייטר צבי, קוזרי שלמה, ויטנר אבי, דוידס יואב ופרסמן אלי.
יהי זכרם ברוך
הגדוד מתאושש ויוצא לכיבוש כביש בירות-דמשק ומבצע זאת בצורה מעולה. אין לשכוח את קריאת העזרה של יורם לביא שהגיע עם 30 שבויים בינהם קצינים בכירים.
הגדוד יושב על כביש ביירות-דמשק בניצוחו של המג"ד הזמני רס"נ מוטי מוסקל. החיילים והמפקדים המותשים מספרים זה לזה איך הסמג"ד בן-ישי נלחם כאריה.
28 ביוני: הגדוד מתארגן ומקבל הוראה לרדת למעיין-ברוך, להתארגנות. כאן מתחלף מוטי מוסקל. כאשר מפקדת אוגדה 162 מציינת לשבח את הגדוד ואת מוטי, ומסביר מדוע יהודה מאיר, המג"ד הבא, מקבל את התפקיד.
לאחר שבוע התארגנות ונופש בלונה פארק, חוזרת היחידה לבחמדון ומתכוננת לכניסה לבירות.
פלוגה א' בחלקה ופלוגה ב' מתאמנים בפיקוד יהודה המג"ד לכבוש את ביירות. חולפת תקופה נוספת והגדוד סופג מהלומה נוספת - 7 חיילים ומ"כ מפלוגה א' נופלים בשבי. המג"ד מושהה מתפקידו ומ"פ מודח, זאת למרות דברי הרמטכ"ל שאינם אשמים.
9 ספטמבר: בהתפוצצות של חומר נפץ נהרגים שני חיילים שבו טפלו: אייל פרחי ואבי לוי ז"ל.
לאחר כמה ימים מושהה בן-ישי, הסמג"ד, שיומיים לפני כן קיבל את דרגת הרס"נ. לגדוד מגיעים רס"נ חי אדיב כמג"ד וסרן אהוד מורג כסמג"ד.

בניית אתרים: