תפריט נגישות

טור' אליעזר-ישראל לייזר דוצ'ימינר ז"ל

שנים ראשונות

שנים ראשונות

דצמבר 1976
סא"ל דורון בנדל מתמנה כמג"ד השני לגדוד בט"ש מרכז, כשהגדוד לפי הגדרת הכלל עדיין בחתוליו.
מיכה מספר: דורון בנדל מגיע הש.ג. לא מצדיע, המג"ד את תפקיד הש.ג. למיכה מציע.
מהמג"ד הקשוח כולם נבהלים שאת חוקיו החדשים בישיבה על כולם מטיל.
כך מגיע הגדוד למישור אדומים, לאימון הקמה מס' שניים. האימון החל ברגל ימין כאשר התקנים עדיין לא מלאים.
במהלכו מגיעים: זאב - כקח"ש, ויצמן - כמפ"מ, אבידן - כקת"ח ופולק אורית - כפק"רית. להזכירכם שעד אז התפקידים לא נעשו.
בסוף אימון זה שב הגדוד לגדי ומגיע סמג"ד חדש - רס"נ סנדר בן-ארי. האימונים של 932 נעשו על זחל"מים, המג"ד שהנושא לא נראה לו החל במלחמת המכתבים, והמטרה - להפוך אותו לגדוד עם נגמ"שים. את פקודות הקבע הראשונות של הגדוד ישב דורון בנדל ימים ולילות לכתוב.
לידיעתכם, אלו אותן הפקודות שעד היום אותנו מלוות.
פק"רית חדשה ותוקפנית הגיע - האירה אינדק - שאת השלישות החזיקה לאורך זמן.
בסוף מאי 1977 יוצאים לתרג"ד בנבי-מוסא.
מיכה חזר מקורס רבי סמלים ישר לתרגיל ומשם האלונקה לחדר בידוד עם שתי אימפוזיות ביד. בעיצומו של תרגיל זה נהרג רב"ט מצונשוילי ז"ל, בהתהפכות של זחל"ם (החלל הראשון בגדוד).
1 באפריל 1978, השליש לופו מעלה בדרגה את הרס"ר עמוס סיטבון וכמובן דרגת הרס"ב נחגגת בשמחה גדולה.
עמוס את הרכב והנהג חיפש ולבסוף התברר שהכול מתיחה אחת גדולה. ובחלוף הימים התבסס לו הגדוד: אימון, תעסוקה, אימון, תעסוקה.
באוגוסט 1978 מגיע יהודה מאיר כסמג"ד לגדוד.

ספטמבר 1978
ב-1 לספטמבר מתמנה עדי לבנת כמג"ד השלישי.
וכמובן עימו מגיעים הנגמ"שים ממלחמת המכתבים של דורון בנדל. רס"ר באשא נאיף כמ"פ וכדורי רז כמ"פ - לקו מגיעים. עדי לבנת, יהודה מאיר בעידן חדש ביחידה החלו.
כאשר ערב אחד נתקל נ.נ. כשנסע בנסיעה מבצעית מול מושב משואה בחולית מחבלים ובמבצע בזק, בפיקודו של הסמג"ד, חוסלה החוליה שמנתה 4 מחבלים. שמה של יחידת הבט"ש מהמרכז לכותרות ולמפה עלה. הגדוד לאימון נוסף בתקוע מגיע. ביולי 78 סרן בכר משה מקבל את תפקיד הסמג"ד.

ספטמבר 1979
ב-1 לספטמבר מתמנה סא"ל - ביין שמואל - כמג"ד הרביעי. הגדוד לדעת הכול במצב שפיר מבחינה מבצעית והן מנהלתית גדוד ששמו הולך לפניו. בתעסוקה מבצעית ממשיכה היחידה לתפקד וזאת בגבול ירדן. בתקופה זו בכר הסמג"ד יוצא לשליחות בחו"ל ואת מקומו תופס רס"ר באשא נאיף.
לכבוד ארוע זה ובניצול חסרונו של בכר מחליטים מיכה ובאשא לשתות "לחיים" ואת הויסקי שקיבלו על פעולת חיסול חוליית המחבלים, ובכדי שהמג"ד לא ירגיש בזאת הוחלט על פעולת הסחה של מילוי הבקבוק במים ובצבע צהוב. אבל - להפתעת כולם החליט ביין שמואל, יומיים לאחר מכן, להריח את המשקה המהולל ורק אז, למעשה, החלה החגיגה.
בינואר לאימון במשאבי שדה ירדנו, ובפברואר ליו"ש פלוגות הקפצנו.
ומעשה שהיה: ערב אחד מצלצל הטלפון במשרד רס"ר וסרן בכר שואל: "מינה, אתה עומד או יושב?"
ענה לו: "אני עומד". ובכר אומר: "שב נא! והקשב: עכשיו אצלי 19.00. ב-05.00 המאהל שוכב ואנו מוכנים לתנועה לכוון הבקתה". וכך היה! בגמר האימון לפעילות שבנו, ועוד תחזור נחלאי תם ונשלם.

אפריל 1980
רס"ן לנדסברג ישראל מקבל את מינויו כמג"ד החמישי ליחידת נח"ל הבקעה. ביוני סר"ן מוטי מוסקל מתמנה כסמג"ד. שגרת בט"ש נמשכת: מרדפים, מארבים וכדומה. כמובן גם אימונים מפרכים. יום אחד אוספים המג"ד והסמג"ד את המטה והמכריזים על יום ספורט של 162, "בגדי". והמטרה: להגיע למקום ראשון, בעזרת היחידה, בכל ענפי התחרות. האימונים החלו. בכל נבחרת מונו מאמנים כמו:
גנח - למשיכת חבל
צינו - לכדורסל
דדון - לכדורגל
היום הגדול הגיע. כל גדודי האוגדה והחטיבות נטלו חלק באירוע זה. אתגרו של רס"ן ראלי היה למציאות, חיילי 932 הביאו בכל המקצועות את המגנים.
אולם לאכזבת כולם מפקד האוגדה הכריז מהבמה שבסיכום הכללי 932 רק במקום שני. ראלי מתנגד, ונקבעת תחרות חוזרת מרוץ אלונקות, שבו הנח"ל ניצח. הפשרה בנושא היתה שהגביע ינדוד שנה בנח"ל 932 ושנה באגד אוטילריה.
שוב התנגדות מצד הנח"לאים והפתרון הוא בסיכום כללי 932 - מקום ראשון על הנייר והגביע באגד.

ינואר 1981
האימון סוף ינואר 81 המג"ד השישי, מתי הררי, הגיע. האימון מתבצע בירוחם ואחריו באה תקופת קו שגרתית כשאת סיומה חגגו בערב גדודי שנערך במעלה-אפרים. ובל נשכח את הקריאה הפתאומית שבא נזעק המג"ד לקשר ודווח לו על חדירה. כך הוקפצו המג"ד וחולית האג"מ לגדר המערכת והמג"ד לכד מחבל.
חלוף סמג"דים מביא את צ'ול לגדוד. הסמג"ד הצעיר שלא הספיק לתפקד עקב צהבת. כך נותר הגדוד ללא סמג"ד עד בוא "המושיע", סרן מאיר בן-ישי שצמח מן הגדוד.

ינואר 1982
סנדר בן-ארי מתמנה למג"ד בגדוד-השביעי במספר.
תקופת הקדנציה הקשה רק מתחילה.
עם תחילת האימון מוקפצים לזעורה.
ישנים שם לילה ולשטח חוזרים.
שבועיים בחתירה ושוב - והפעם לנפח.
עוד זמן קצר של ישיבה מתחים וללא כל פעילות ולחתירה מדלגים בחזרה. עוברים לפינוי ימית ומשם חזרה לחתירה והאימון כמעט מסתיים.
נח"ל 932 לבסיסו בבקעה, שב.
פסח, ליל הסדר מגיע ושוב הקפצה. אורזים מטלטלים ולנפח עולים - וכלום לא עושים, שוב יורדים.
בנתיים המתיחות הבטחונית עולה וב-5 ליוני נשלח הרס"ר לעץ המפורסם בחורשת-טל וזאת ב-03:00 לפנות בוקר בשבת ובאותו הזמן החלה הקפצת החיילים מהבית והפעם בכוננות מלאה ורצינית לצפון.

בניית אתרים: