תפריט נגישות

טור' אליעזר-ישראל לייזר דוצ'ימינר ז"ל

הסליק בחצר אלדמע

הסליק בחצר אלדמע

אלבום תמונות

לא היינו מוכנים לתת את צווארנו לשחיטה - מספר אברהם אלדמע (אייזנשטיין) מ"הקבוצה היפואית" שיסדה את ה"הגנה" וממתיישבי שכונת בורוכוב הראשונים. ואמנם, אין זה מקרה בלבד ששכונת בורוכוב תמלא לאחר מכן תפקיד כל כך חשוב ב"הגנה".
בבתי בתל-אביב מתקיימים השיעורים הראשונים לנשק מטעם ה"הגנה" - ממשיך אברהם אלדמע ומספר, כשהוא מעלה קטעי זיכרונות מן העבר. "שם גם פירקו את "קשת מערכות רהיטי מועדון, ריפודי העור" שבדפנותייהן היו ארוזים כלי נשק - אחת מפעולות ה"רכש" הראשונות שנעשו בחוץ-לארץ. וכשעליתי לשכונת בורוכוב "רק" המשכתי במסורת".

כ"ג ניסן תרפ"ג
ישיבת מזכירות ועד שכונת בורוכוב, דו"ח "ועדת-ההגנה":
"חבר אלדמע מוסר שהייתה ישיבה משותפת עם ועד השמירה של "עיר-גנים וזו האחרונה דרשה שנרכז את ההגנה על הגבעות שלהם. כי זה הוא מקום יותר טוב מצד הטכסיסי. אנחנו לא הסכמנו לזה בטענה, שהתכנית שלנו היא מגבוה ואין ברשותנו לשנות כלום.
בנוגע לביקור של המושל: נשאר הכול כמקודם. רק מסרו 3 רובים משלנו לרמת-גן. נמסרה לנו תכנית מצוירת בשביל הגנה והיא נמצאת אצל ועדת ההגנה."
ב-1923 נמסר לידי מחסן ה"הגנה" המרכזי של הנשק, שמקומו היה בשכונה, מספר יעקב פיינברג. אף הוא מותיקי שכונת בורוכוב, מי שהיה מהשומרים הראשונים במקום, ואח"כ - מהמחסנאים הראשיים של ה"הגנה" עד להקמת המדינה.
ואמנם, אחד מהסליקים הראשונים שנבנו בארץ לאחסנת נשק ה"הגנה" - לאחר מלחמת העולם הראשונה - מקומו היה בחצרו של אברהם אלדמע.
באחת מפינותיו, תחת רצפת אבן רגילה היה מצוי מכסה ברזל עבה. לשווא תטרח לחפשו. אף עין מזוינת לא הבחינה בשונה ובמשונה שברצפה. תחילה היה עליך לדעת את סוד הסליק, ורק לאחר מכן, באפלולית, בחושך, כסומא בארובה לגשש דרך פתחו של אשנב אל המחסן הטמון באדמה. ואז, נמצאת פתאום בתא קטן וצר שקירותיו עשויים בטון מזויין, שהקור בו מרובה והטחב גדול, ובין כתליו מונחים ארוזים כמה עשרות רובים, אילו עשרות אקדחים ואילו שקים עם רימונים, ובאחת הפינות שתי מכונות ירייה, כמה "תתים", ואף תעודות ומסמכים סודיים - "אוצרו" של ארגון ה"הגנה" בימים ההם.
לאחר מכן הוקמו "סליקים" משוכללים יותר, זמן קצר אחרי כן הוקמו בשכונה גופה "מחסנים" נוספים וכפעם בפעם שופרה ה"טכניקה" והוכנסו שיפורים ו"חידושים".
מיד לאחר מאורעות 1929, אירע מאורע חשוב בגוש, והוא עניין הקמת "מכון א'" - היסוד לתע"ש בעתיד. "המכון" נפתח במגדל המים וב"חדר" אצל שמריהו בלב שכונת בורוכוב. מאורע זה הוסיף להרגשת האחריות של חברי השורה וגדולה הייתה גאוותם שהגוש שלהם משמש אכסניה ל"מחסן" ולתע"ש.

בניית אתרים: