תפריט נגישות

טור' אליעזר-ישראל לייזר דוצ'ימינר ז"ל

ראשית ה"הגנה"

ראשית ה"הגנה"

אלבום תמונות

בשנים 1927/1926 הוקם לראשונה מטה ההגנה, שהיה מורכב רובו ככולו מחברי ההסתדרות. חבריו היו: יעקב פיינברג, אליהו כהן, שלמה מאושר, יחיאל טייבר (נציג החוגים הפרוגרסיביים), ישעיהו הלרשטיין, יוסף קצקו ויונה לבבי (בא-כח הימין).
עד מאורעות 1929 כמעט ולא היה ל"הגנה" מגע עם הציבור. הדבר נבע מטעמי זהירות. "חששנו שמא יגונב שמץ דבר מ"המחתרת" שלנו. מחסן הנשק המרכזי היה בידינו, לכסף לא היינו צריכים אלא במידה מועטה, שהרי כולנו עבדנו בהתנדבות...
עם פרוץ המאורעות (1929) מנתה ה"הגנה" במקום כ-120-100 איש, ו"שלטונה" השתרע גם על בני-ברק. חלוקת הכוחות הייתה זו: בבני-ברק היה אחראי על הביטחון שלמה מאושר שלרשותו עמדה יחידה בת 12 איש. בחבורת הפועלות, כיום פינת הרחובות הרצל-מודיעין, - יוסף קצ'קו, בצריף "סולק", הבית הקיצוני של שכונת בורוכוב בימים ההם - יחיאל נביז'נסקי. המטה - בבית המורה והתיק גולני ז"ל בשכונת בורוכוב. הקשר בין העמדות למטה בוצע על-ידי רצים. זוג שומרים היה אחראי לשמירה השוטפת ושני חברים נוספים היו עוברים מנקודה אחת לשנייה ובודקים את המצב, אנשים מיוחדים הופקדו לשמירה על הגבעות. הייתה קיימת גם קבוצה "מעופפת" - יהושוע אשל היה מפקדה. תפקידה היה לחוש לעזרה, במקרה הצורך, למקום הסכנה. ברשותה היה הנשק "הכבד".
אולם, כאמור, במשך כל תקופת המאורעות לא הופרע השקט בסביבה, מקרה ההתנפלות היחידי היה על שכונת מונטיפיורי ו"המעופפת" יצאה לשם עם מכונת ירייה. אבל עוד בטרם התחילו לפעול הופיעו האנגלים וה"מעופפת" אנוסה הייתה להסתלק.

בניית אתרים: