תפריט נגישות

סמ"ר שמואל שמעוני ז"ל

שמואל שמעוני
בן 37 בנפלו
בן שרה- רבקה ורצון
נולד בתל אביב
בי"ז בניסן תרצ"ו, 10/4/1936
התגייס ב-מאי 1953
שרת בחטיבת הצנחנים, חיל רפואה
יחידה: פח"ח 536
נפל בקרב
בכ"ה בתשרי תשל"ד, 21/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: אזור תעלת סואץ
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
אזור: 1, חלקה: 5, שורה: 2, קבר: 3.

קורות חיים

שמואל, בן שרה- רבקה ורצון, נולד ביום י"ז בניסן תרצ"ו (10.4.1936) בתל אביב, ונפל בהפגזה ממערב לתעלה ביום כ"ה בתשרי תשל"ד (21.10.1973).

הוריו של שמוליק עלו ארצה מתימן והשתכנו בתל אביב, בצריפים אשר הוקמו לקלוט את העולים, ברח' בלפור כיום. ההורים חיו בתנאים קשים ביותר והאב פרנס את משפחתו הקטנה בדוחק, מעבודתו כפועל בנין. במרוצת הזמן גדלה המשפחה ועברה להשתכן בשכונת בית יעקב, ליד הפרדסים של חסן לסלמה, כיום כפר שלם. שכונת בית יעקב הייתה מוקפת ערבים ומדי פעם היו מגיחים בשעות לילה לשם שוד וביזה בשכונה. שמוליק נשם בגיל רך את ריח הסכנה. במרוצת הזמן, עת החל הישוב העברי להתארגן במחתרת לסילוק הבריטים מהארץ, היה בית הוריו מקום מחבוא לנשק, ומפקדה קדמית מבצעית של לוחמי הארגון הצבאי הלאומי. שמוליק ספג בבית הוריו חינוך דתי, למד אצל "המורי", ב"תלמוד תורה", ולאחר מכן למד בבית הספר לבנים "מזרחי" בתל אביב. שמוליק התבלט בבית ספרו ובין חבריו כבעל משמעת פנימית חזרה. כן התבלט בגישתו הרצינית והבוגרת לכל נושא והיה מקובל על מוריו ועל חבריו כאחד. כאשר סיים את חוק לימודיו בבית הספר היסודי, בחר ללמוד מכונאות רכב, בלימודי ערב בבית הספר המקצועי על שם מקס פיין בתל אביב. בד בבד עם לימודיו העיונים התקבל לעבודה במוסך של עיריית תל אביב והיה לדוגמא בין הנערים בחריצותו והתמדתו. לא היה תפקיד שהוטל על שמוליק שלא מילא ביעילות ובהתמדה. היו בו חביבות ויושר. הוא ידע לעזור לחבר ולעודד אותו בעת צרה, ואילו באירוע משמח אצל חבר, לא היה עליז יותר ממנו.

בחודש מאי 1953 התגייס שמוליק לצה"ל. כנהג, הוצב לחיל ההספקה אבל הוא נשא את נפשו לתפקיד קרבי. כעבור חודש ימים התנדב ליחידת הצנחנים והוצב לפלוגה א' המפורסמת. אותם ימים היו ימי גיבוש בצה"ל ויישום תפיסות קרביות חדשות. האימונים היו מפרכים והפעולות המבצעיות היו רבות. המתח והסכנה ליוו את השירות בחיל זה. שמוליק השתתף בפעולות רבות, שהשתיקה יפה להם גם היום. באחת מפעולות התגמול על בסיס הפדאיון בעזה נפצע- ושכב כחודשיים בבית חולים צבאי. כאשר עזב את בית החולים כתב ביומנו האישי "חזרתי לפלוגה". כאשר הוצע לו תפקיד קל ביחידה אחרת סירב לעזוב את פלוגת "הכומתות האדומות", חזר לפלוגה והשלים קורס מכ"ים.

לפני שחרורו הוצע לו לעבור קורס קצינים כדי לשולחו לתפקיד בכיר בחו"ל, אבל שמוליק בחר להשתחרר מצה"ל ולהתחיל בחיים אזרחיים. בחייו כאשר לא עמד בפני מבחנים דוגמת אלה שהיה רגיל להם בשירותו הצבאי, הוא חפש אתגרים מיוחדים. בשנת 1958, כאשר נוסד מועדון "הכומתה האדומה" היה שמוליק בין התומכים הנלהבים וממקימי המועדון, אשר חבריו עסקו בצניחה חפשית. הוא צנח צניחות חופשיות רבות, אשר שיאן היה ביצוע צניחה חופשית קבוצתית לראשונה בארץ.

כאשר פרצה מלמת ששת הימים ראינו את שמוליק בין הפורצים לעיר העתיקה ומראשוני המשחררים שעל הר הבית. עם סיום המערכה לשחרור ירושלים, העניק לו הרמטכ"ל למזכרת "מטבע העיר העתיקה", סיכת "שער האריות" ותצלום אווירי של העיר העתיקה וסביבותיה, כעדות חיה לאותם ימי גבורה מופלאים לשחרור בירת ישראל מידי האויב.

בחייו האזרחיים לא קפא על שמריו, ובשנת תשכ"ד (1964) נשא לאישה את חברתו נעמי ושניהם הקימו קן חמים, אשר שימש גם למפגש ומקור שמחה לחברים וידידים רבים. ביתם הקטן בשכונת התקוה נהפך צר מידות במרוצת הזמן, עת נולדה הבת הבכורה עלומית. שמוליק עשה לילות כימים. בבקרים עבד כנהג בעיריית תל אביב, ולאחר מכן כנהג מונית ואוטובוס. הוא לא בחל בשום עבודה כדי להגשים את מטרתו, וכל מאוויו היו לעבור עם משפחתו לדירה מרווחת יותר, ולשם כך הקדיש את מאמציו. במרוצת הזמן נולד הבן השני אילן, וחדרם הצר לא היה יכול להכיל את המשפחה בת ארבעה הנפשות. שמוליק גייס הלוואות על גבי הלוואות, הצליח לרכוש דירה למשפחתו ביד אליהו בתל אביב, והשמחה הייתה רבה. כעבר זמן נולד הבן השלישי, מנשה. לשמוליק היה זה מקור הנאה להתגאות בילדים, להשיח בהם ולספר את תעלוליהם. שמוליק אהב את רעייתו נעמי, התגאה בילדיו והיה מאושר בביתו. הוא פינק את כולם, לא בחל בעבודות הבית והיה לעזר רב לרעייתו נעמי בניהול הבית ובגידול הילדים. אשר להוריו, היתה זו מסכת של יחסים הדוקה, אהבה והערכה אין קץ. "מדי יום היה פוקד את הוריו ושאל לשלומם ומשתדל לדאוג לנוחיותם". שמוליק אהב שירה, מוסיקה, היה אספן בולים, אהב לקרוא ספרי מתח, אהב לשחות ולעסוק בספורט. כשפרצה מלחמת יום הכיפורים אץ לביתו מבית הכנסת מספר פעמים, כאשר הטלית עוטפת את גופו, לראות אם קיבל צו גיוס. היה זה לפלא בעיניו שהנה מגיעה שעת "תפילת נעילה" בבית הכנסת ומועד סיום הצום מתקרב, חדשות המלחמה כבר נישאו בחלל עוד משעות הצהרים, ואיך זה ייתכן שהוא עדיין לא נקרא לדגל? במוצאי הצום נטל את רעייתו ואת ילדיו ונסע מבית הוריו אל ביתו ביד אליהו. הוא לא חיכה אפילו שתסתיים הארוחה המפסקת, שמא הגיע הצו הביתה והא עדיין כאן. לאכזבתו, הצו לא הגיע. ולפתע טילפן חברו וידידו נפתלי "אנא שמוליק, בוא לעזור לפזר את המכוניות של עיריית תל אביב מהחניון, שמא תיזרק פצצה ותכלה את צי הרכב המרוכז במקום אחד". שמוליק בא ונרתם לעבודה בכל מאודו ומרצו. לפתע טילפן חברו יחזקאל קטן, ידידו מיחידת הצנחנים והתקשר לשאול, מדוע לא קבלו את צו הגיוס? שניהם החליטו לנסוע לחטיבה ולגייס את עצמם ללא צו מגבוה.

וכך היה. כעבור מספר שעות ראית את שמוליק נוהג באמבולנס בשביל הערב, מדרים לכיוון התעלה. כמנהגו, לא נשאר מאחור. באחת ההתקפות של האוייב על הכח הצולח את התעלה, נפגע שמוליק יחד עם שני חבריו הטובים, משה פוקס ויחזקאל קטן, באחת השוחות שהסתתרו בהן מחמת ההפגזה האדירה. שם נקפד פתיל חייהם ביום כ"ה בתשרי תשל"ד (21.10.1973).

בניית אתרים: