תפריט נגישות

רב"ט אברהם כודריה ז"ל

מבצע אחים לנשק

מבצע אחים לנשק

שם המבצע: אחים לנשק

תאריך: 7/8 במרץ 2002

אזור: בית לחם


רקע
תחילת חודש מרץ אופיינה בריבוי אירועי פח"ע שבוצעו במקומות שונים בארץ. עקב ריבוי האירועים הוחלט לתקוף מספר ערים באיו"ש, שהיוו קן לגידול פח"ע והוצאתה לארץ. על חטיבה 35 הוטל לתקוף את העיר בית-לחם, ממנה יצאו המחבלים לבצע פיגועים בירושלים ובציר ירושלים-גוש עציון. משימת החטיבה הייתה השתלטות על שכונת בית-ג'אלה, השכונות המערביות של בית-לחם (אל-חאדר ודוחה) ומחנה הפליטים אל-עיידה. בשלב שני תוכנן לכתר את מחנה הפליטים דהיישה בכדי ליצור תנאים לתקיפתו בהמשך.
משימת ההשתלטות על שכונת בית-ג'אלה ומחנה הפליטים אל-עידה הוטלה על גדוד 890 והפלנ"ט, משימת ההשתלטות על אל-חאדר ודוחה הוטלה על גדוד 101. על פלוגת הסיור החטיבתית הוטל לבצע מארב נגד מחבלים, בדרום העיר, בשכונת התעמרות שצפונית להרודיון, כמו כן צוות אוג' 00' של הפלנ"ט מיקם מעטפת של משגרי עורב מסביב לעיר.
כך, כשכוחות החטיבה עוד לא הספיקו להסיר מעצמם את אבק הלחימה מסמטאות בלטה כבר מצאו עצמם נערכים למבצע "אחים לנשק", לתקיפת בית-לחם. כלל הכוחות נערכו בהר גילה מלבד גדוד, 101 שנערך במפקדת חטמ"ר עציון, שליד אלון שבות. משני מוקדים אלו יצאו הכוחות למבצע בליל ה-7 למרץ בחצות.

המבצע
שלב הכניסה ללחימה וההתבססות להגנה 7-8/3/02: בשלב זה השתלטה החטיבה על השכונות שהוגדרו. הכניסה ללחימה בוצעה ממספר כיוונים במקביל כשכל כוח פועל בגזרתו ללא התנייה. לאחר ההשתלטות כוונו פעולות הכוחות לביסוס האחיזה בשכונות עליהם השתלטה החטיבה וכן בפעילות יזומה, שכללה עצירת מבוקשים, תפיסת אמל"ח, פטרולים ומארבים.
כיתור מחנה הפליטים דהיישה - ימים שבת-ראשון 9-10/3/02: בצהרי יום שבת הוטל על החטיבה המשימה להשלים את כיתורו המוחלט של מחנה הפליטים דהיישה. הכוחות שביצעו משימה זו היו גדוד 101, גדוד השריון ''גור'' והtarget="_parent">פלס"ר. גדוד 890 נשאר במשימתו במרחב בית גאלה ואל-עיידה. שלב הלחימה במחנה הפליטים, טרם הכניסה, ביום א' ה-10/3 בשעה 00:00 פתחו הכוחות המכתרים את המחנה במכת אש חטיבתית. מכת אש זו נועדה ליצור אפקט הלם אצל האויב ולשלול ממנו את הרצון להתנגד לכוחותינו. עם ערב, החלה החטיבה בסריקת כל בתי מחנה הפליטים דהיישה. הסריקות מסתיימות ביום ב' בשעה 22:00.

תוצאות המבצע
במהלך המבצע כבשו כוחות החטיבה את המרחב המערבי של העיר בית לחם עד ציר 60. טוהרו מחנות הפליטים אל עידה ודהיישה מאמל"ח ומבוקשים. בתקופת הלחימה נעצרו 50 מבוקשים וכן נהרגו 10 מחבלים. לכוחותינו שמונה פצועים, מתוכם שבעה קל ואחד קל עד בינוני.

בניית אתרים: