תפריט נגישות

סמל אריה ארל'ה ינקוביץ ז"ל

לקראת סיום ההפוגה - עמיחי פניני

לקראת סיום ההפוגה - עמיחי פניני

הפלוגה הקרובה ביותר למטה הגדוד הייתה פלוגה בפיקודו של שמעון מרגולין, שהתמקמה בבית דראס. המבנה הטופוגרפי של השטח, שהשתרע בין אשדוד לבית דראס ולמחנה באר טוביה, ולמעשה עד כל מושבות הדרום, היה מישורי ונוח לפעולת השריון המצרי. הוטרדתי כל הזמן מה תהיינה תוצאות פריצתו של השריון המצרי לשטח זה.
באחד הדיונים במטה הגדוד עלה במוחי רעיון כי אם אין לנו נשק להילחם בשריון זה, הרי לפחות עלינו להרתיע אותו מלתקוף אותנו. העליתי רעיון זה בפני המג"ד, שמיד פסק "אתה מציע- אתה תבצע".
העיקרון היה לבצע פעולת הונאה, שתיתן למצרים לחשוב כי בידינו תגבורת, אנשים ותותחים לקדם את פניהם.
הביצוע היה על ידי העברת שיירות דמה הגוררות תותחים ומסיעות תגבורות אל בית דראס. פעולת בניית תותחי הדמה חייבת הייתה להיות חשאית ומוסתרת אף מאנשי הגדוד. מצדי חששתי שלא אוכל לעמוד במשימה גורלית זו כאשר אין ברשותי לא ציוד ולא רכב ולא עוזרים. החלום של הצלחת ההונאה נתן לי את הדחף למהר ככל האפשר בהכנתה והפעלתה ואוי לי מכישלונה. התכנון היה שלפני תום ההפוגה נעביר לבית דראס את שיירת הדמה. בהנחה שהמצרים יתפתו לכך, הרי ברור שהם יבואו להקדים את התקפתם לפני תום ההפוגה. לבניית ה"תותחים" השתמשתי במבנה הנטוש של המשטרה הבריטית, שהיה רחוק ומחוץ למחנה הגדוד ומבחינת בידוד הוא התאים ביותר לפעולה חשאית מעין זו.
מבאר טוביה קיבלתי ארבע עגלות דו גלגליות ועליהן הרכבתי צינורות שכוסו בברזנט, כשהן נראות כתותחים נגררים. כל עגלה נקשרה למשאית שאף היא הוסוותה כמסיעה צוותי תותחים. בהגיע מועד יציאתה של השיירה, היא נעה לפנות ערב, ממטה הגדוד בסדר מופתי כשהיא מובלת על ידי רוכב אופנוע. מסלול הנסיעה היה בחלקו חשוף במתכוון לעיני המצרים. היא תעבור בשדה התעופה, תנוע לבית דראס ומאחורי גבעה שהסתירה את הדרך היא, תחזור למטה הגדוד.
לאחר שתחזור, נשלח את אותה השיירה שנית. כך עשינו שלוש פעמים. פירוש הדבר הוא כי הכנסנו שלוש סוללות תותחים על צוותיהם, לבית דראס. הפלוגה בבית דראס קיבלה הוראות להתחפר ולהציב מארבים לקבל את פני המצרים, שיבואו לתקוף את "התותחים" עוד לפני תום ההפוגה.
העמדות שלנו בבית דראס דיווחו כי המצרים החלו בפעולות לקראת התקפתם. אנו הבינונו כי הם בלעו את הפיתיון.
הפלוגה הייתה מוכנה ומפקדה, שמעון מרגולין, אמר לי כי "הלילה הם זזים" וכך היה.
בערוב היום תקפה הפלוגה הסודנית את עמדות הפלוגה שלנו, שחיכתה להם במקומות הנכונים והיכתה בהם מכה רבה. הם נסוגים ומשאירים בשטח את פצועיהם והרוגיהם.

בניית אתרים: