תפריט נגישות

רב"ט אברהם כודריה ז"ל

גן הילדים הראשון בשכונת בן - ציון

גן הילדים הראשון בשכונת בן - ציון

אלבום תמונות

בשנת 1933 נפתח גן ילדים a href="hi_show.aspx?Id=28036"style="text-decoration:underline; color=#459fa3;">בשכונת בן ציון ע"י הגננת חנה וולוז'נסקי. חנה מספרת על גן הילדים: "הכינותי את הגן לקראת קבלת הילדים בשמחה ובהתלהבות הגעתי לגן. כל פינה בגן צוהלת ומחכה לילדים. מחכה ומחכה ואף ילד לא הגיע.
הסתכלתי דרך החלון והנה כל ילדי השכונה התאספו. יצאתי אליהם בשמחה, הזמנתי אותם להיכנס לגן החדש והיפה, מסודר, הילדים נענעו בראשיהם: שמאלה, ימינה - לא, לא אין לנו כרטיס מהמועצה, הבינותי.
סגרתי את הגן. אספתי את הילדים על הדשא. שרתי, ספרתי, העברתי משחקים וחזרתי הביתה. וכבר קיבלתי הודעה מהמועצה - מהפקיד ארקין להופיע למועצה. באיזו ראשות הכנסתי את הילדים לגן בלי כרטיס המועצה? הסברתי לפקיד, שהגן היה סגור ואף ילד לא נכנס לגן. לאט לאט הבינו ההורים ערך חינוכי. והגן התמלא בדור צעיר. לשמחת הילדים ההורים ולשמחת הגננת..."

"באהבה ובמסירות עבדתי בגן. החינוך לערכים ולאזרחות טובה בלטו בגן, הרגלי עבודה, נימוסים, יחס לחי ולצומח ולשכנינו הערבים, נעשה בדרך למידה פעילה על ארץ ישראל. הילדים ספגו את אהבת אדם ומולדת, תוך כדי העשייה היומית בגן. מטרתי היתה להשריש בילדים את רגש ההשתייכות לאדמה, לארץ ולאומה. בעבודתי ראיתי יעוד חינוכי ממדרגה ראשונה."
(מתוך: מזרחי, אבשלום, 1995, בן ציון - השכונה שלי מחזון למעש, הוצאת האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר ככר העצמאות נתניה, ארכיון עיריית נתניה ש,11, סימול 33).
יפה רוכברגר (לבית מאיר) המשיכה את דרכה של חנה וולוז'נסקי כגננת בגן לאחר שהיתה חניכה בגן מספרת: "זכור לי היטב, שעוד בהיותי ילדה קטנה בחג השבועות הלבישו את כל ילדי הגן בבגד לבן כחול - כצבעי דגל הלאום. כל הילדים הוסעו על עגלות לנתניה. שם ילדי בית ספר "ביאליק" העלו הצגה של הבאת ביכורים. כאשר כל הילדים שימשו ככהנים. ממש חוויה שזכורה לי ותשמר בקרבי עד עולם."
(מתוך: מזרחי, אבשלום, ;1995, בן ציון - השכונה שלי מחזון למעש, הוצאת האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר ככר העצמאות נתניה, ארכיון עיריית נתניה, ש 11, סימול 33).
חוה וולוזינסקי קיבלה את פרס החינוך בישראל מעמותת "ארץ ישראל יפה". מאוחר יותר נסגר הגן של חווה בשכונה. חוה הגננת עברה למבנה גדול בגבע. חלק מהילדים הלכו עד גבע והרבה ילדים נשאר בבית, במקום ללכת בגן.


בניית אתרים: