תפריט נגישות

סמל אריה ארל'ה ינקוביץ ז"ל

הקרב על ציר "טרטור" וציר העכביש

הקרב על ציר "טרטור" וציר עכביש

אלבום תמונות

מבצע "אבירי לב" - מערכת הצליחה - 16-15 אוקטובר 1973

תכנית הצליחה - "מבצע אבירי לב" - הוצגה ב-14 באוקטובר בשעה 22:00 בקבוצת פקודות בפיקוד הדרום:
אוגדת אריאל שרון, המונה כ-240 טנקים, תפרוץ אל איזור מעוז "מצמד" הצמוד לאגם המר, ב"תפר" שבין שתי הארמיות המצריות, בליל הלחימה הראשון תכבוש ראש גשר, תקים גשרים על התעלה, ותאבטח את ראש הגשר משני גדות התעלה. אוגדת אברהם אדן, המונה כ-200 טנקים, תצלח את התעלה ביום הלחימה השני ותפרוץ מראש הגשר מערבה ודרומה. בגדה המזרחית ישארו מול הארמיות המצריות אוגדת ששון יצחקי ולה כ-125 טנקים ואוגדת קלמן מגן ולה כ-140 טנקים.
משימת הפריצה, ההשתלטות וההגנה על איזור הצליחה הוטלה על חטיבת השריון הסדירה של אל"מ אמנון רשף, שתוגברה לצורך המשימה ומנתה 4 גדודי טנקים ו-3 גדודי חי"ר מעולים מוקטנים על זחל"מים. 7 גדודי ארטילריה במסגרת שני אגדים הוקצו לסיוע. היה עליה להגיע בהפתעה מעורף האויב ולנצל את ההלם לכיבוש מתחם "מיסורי" ופתיחת צירי "עכביש" ו"טרטור" ממערב למזרח.
במסגרת מערכת הצליחה התמקד עיקר הלחימה על השליטה בשני צירים עיקריים: ציר "עכביש" - כביש צר סוג א', שהוביל מטסה אל ציר התעלה ("לכסיקון"), (רוחבו פחות מ-4 מ', ובצידיו חוליות עמוקות) וציר "טרטור" - דרך עפר סוג א' הנמשכת מצפון לציר "עכביש" עד ציר התעלה, ומשם הופכת לכביש סוג ב' הנמשך למעוז "מצמד".
עם פתיחת הצירים נועדו להתחיל בתנועה שתי החטיבות הצולחות (חטיבת דני מט וחטיבת חיים ארז) וכוחות הגישור.
בשלב הראשון של הלחימה נראה היה כי המבצע מצליח ולקראת חצות קיבלה חטיבת הצנחנים הוראה להתחיל בצליחה, אולם במשך הלילה נתקלה חטיבת אמנון רשף בהתנגדות עקשנית וכבדה כאשר באה במגע עם שתי הדיביזיות המצריות המוקטנות (ולהן כ-140 טנקים) שהגנו על המתחמים שמצפון לצירים.
צירי התנועה לא נפתחו גם כאשר הופעלו עוד שני גדודי טנקים - ממזרח. גם כיבוש מגנן הצומת לא פתר את הבעיה. במשך הלחימה הלילית אבדה חטיבת רשף כ-60 טנקים ומספר ההרוגים והנעדרים הגיע ל-120.
עם שחר, דן הפיקוד העליון בשאלה האם להמשיך בצליחה למרות העובדה שהצירים אל ראש הגשר חסומים וציוד הצליחה לא הגיע לתעלה? בניגוד לדעתו של שר הבטחון הוחלט להמשיך במערכת הצליחה. אולם כיוון שהיה איחור של כ-30 שעות בהקמת הגשרים הורו מפקדי החזית נגד דעתו של שרון (באישורו של הרמט"כל ובהסכמתו של שר הבטחון) לא להעביר טנקים נוספים לראש הגשר ממערב לתעלה (טנקים של אוגדת שרון וכל אוגדת אדן), ולהסתפק בהפעלת כוח משימה מוגבל.

מתוך הספר "אטלס כרטא לתולדות מדינת ישראל"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: