תפריט נגישות

סמל עופר עופרי אריאלי ז"ל

אתרי הסיורים

לתל עזקה וחרבת זיכרי - 2002

אלבום תמונות

תל עזקה מתנשא מעל לעמק האלה שבשפלת יהודה ושלט על הדרכים שעברו למרגלותיו וחברו את הרי יהודה וירושלים עם מישור החוף. מיקומו הגיאוגרפי היה הגורם להקמת עיר בעלת חשיבות רבה בהיסטוריה של הארץ. יהושע הגיע אל העיר ברדפו אחרי חמשת מלכי האמורי שהוכו ליד בתינו בגבעון, ושבט יהודה קבל אותה לנחלתו. במלחמת שאול בפלישתים בעת הקרב בין דוד לגלית, התארגנו הפלישתים ללחימה באזור שבין שוכה (גבעת התורמוסים שבשוליים הדרומיים של עמק האלה) לבין עזקה (שמואל א'). סנחריב מלך אשור בתיאור מסע המלחמה שלו נגד יהודה ופלשת מתאר את העיר עזקה כקן נשרים גבוה ונישא. בשנת 701 נכבשה עזקה ושעבדה על ידי סנחריב למלכות אשור. 115 שנים מאוחר יותר נכבשה ע"י נבוכדנאצר. בימי שיבת ציון התמקמו בה מספר משפחות משבט יהודה. הישוב היהודי המשיך בעזקה גם לאחר חורבן הבית השני.
עם היסטוריה כל כך ארוכה לא יכולנו שלא להגיע לעיר זו ולצפות על הנוף הירוק והצבעוני שנשקף ממנו. האמיצים שבינינו אף זחלו דרך חרך בקרקע אשר הוביל למערכת מערות מסתור כנראה מתקופת מרד בר- כוכבא.
מהתל נסענו בדרך נוף בין שרידי מטעים וחורשות אשר נטעו ע"י קק"ל. המתמידים הגיעו בדרך זו לחרבת זיכרי בה טיילנו בחווה חקלאית עתיקה שבה נטועים עצי זית בני מאות שנים.

בניית אתרים: