תפריט נגישות

רב"ט ברוך אבני ז"ל

גדוד 890, הגדוד של יאיר

גדוד 890, הגדוד של יאיר

אלבום תמונות

יאיר תל-צור טעה בניווט ונכנס עם גדוד 890 למתחם מבוצר בכוחות אוייב גדולים מהצפוי. במקום להגיע אל סוללות התותחים המצריות התפרס הגדוד על פני כחמשת אלפים דונם כך שכל זחל"ם פעל לבדו. בשעה אחת בצהריים החלו לפנות מפקדי הזחל"מים אל יאיר ברשת הקשר ולדווח כי נתקלו במוצבים מצריים. יאיר פקד עליהם להסתער על המוצבים. אחד אחרי השני השמידו צנחני 890 את מוצבי המצרים במתחם והשאירו מאחור זחל"מים ריקים שחדלו לפעול. הטנקים של עמוס עלו על מוצב אוייב ביחד עם הזחל"ם של יאיר. המצרים זחלו על ארבע בתעלות לחפש מסתור. יאיר רץ בתעלות בראש אנשיו והרג את חיילי האוייב שהתכוננו בדיוק לירי ארטילרי. קצין הקשר הצליח לזרוק רימון לתוך עמדת הפיקוד של המוצב. לבסוף שיתק יאיר בעזרת רימון את עמדת המקלע האחרונה שעוד נותרה במוצב.
טנקי הפטון שנעו עם הגדוד של תל-צור גברו על מתחם נ.ט. מצרי ונכנסו לכפר שאן. המצרים התחבאו בכפר שנראה ככפר רפאים. טנק אוייב הדליק את טנק הפיקוד של עמוס שעלה על טנק אחר והמשיך לפקד. הוא ראה בשלושה טנקי אוייב מכוונים מולו ובזריזות הצליח להשמיד את שלושתם. הזחל"ם של תל-צור נכנס לכפר שאן בערך באותו הזמן בו נכנס לכפר הזחל"ם של גיורא איתן מהצד השני. גיורא היה אחיינו של רפול וכששמע שטנק ישראלי נפגע בכפר החיש למקום את פלוגתו. כשהגיע, פקד על חייליו לטהר את הבתים הסמוכים ולאבטח את האיזור. כשהגיע לכיכר המרכזית נורה עליו פגז והזחל"ם הוצת. גיורא צעק "לקפוץ מהזחל"ם!" ואז ראו פקודיו כי הוא נפצע קשה ברגלו. יוסי דגן, הקשר, ניסה לחבוש את גיורא אך לשווא. כעבור זמן מה אסף אותו רכב סיור ביחד עם פצועים נוספים. בדרך נפטר גיורא.
גם על הזחל"ם של תל-צור ירו המצרים כשנכנס לכפר. המקלען ירה בהם צרור אך המקלע נתקע. יאיר תל-צור ירה צרור ארוך מהעוזי וכשהתקרב עם הזחל"ם מצא את כל חיילי המחלקה המצרית מתים. העשן בכפר היה סמיך והיה קשה לזהות את האוייב גם בשל העובדה שהקשר בין המפקד לכוחות נותק. כשיצאו מהכפר גילו את מוצב-המטה של יחידת הארטילריה המצרית. ארבע-עשר הקצינים המצרים הרימו ידיים לנוכח הצנחנים המעטים מהם שהסתערו כשמקלעים בידיהם. הצנחנים התאימו לנשקם את תחמושת המצרים כיוון שתחמושתם אזלה. כיבוש הכפר לא היה כלול בתוכנית המקורית ועכשיו גילה יאיר כי הוא נקלע למתחם גדול בהרבה מכפי שציפה. אחר כך נסע תל-צור ונפגש עם הכוח של רפול על ציר רפיח-אל-עריש ובצומת רפיח ריכז את הזחל"מים שלו.

בניית אתרים: