תפריט נגישות

סרן צבי גרוסמן ז"ל

צבי גרוסמן
בן 22 בנפלו
בן אילנה ואלי
נולד בתל אביב
בי' בתשרי תשל"ו, 15/9/1975
התגורר בתל אביב
התגייס ב-אפריל 1994
שרת בחיל הים
יחידה: שייטת 13
נפל בפעילות מבצעית
בג' באלול תשנ"ז, 5/9/1997
מקום נפילה: אנצריה
באזור לבנון
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
אזור: 2, חלקה: 18, שורה: 1, קבר: 2.

קורות חיים

בן אילנה ואלי. נולד ביום הכיפורים, י' בתשרי תשל"ו (15.9.1975) בתל-אביב. תאום לליאור ואח לאיריס.

צבי למד בבית-הספר היסודי "משה הס" בתל-אביב ובתיכון "אורט סינגלובסקי" בתל-אביב, במגמת אלקטרוניקה.במהלך לימודיו בתיכון קיבל תעודות הצטיינות בלימודים ובספורט.

כבר בילדותו החל לעסוק בספורט, אחד מתחביביו הבולטים. בגיל 12 החל ללמוד קראטה והגיע להישגים מרשימים בתחום זה - צבי כ"כ בלט בתחום שבאחד מאימוני הקראטה נכח הקראטיסט ושחקן הקולנוע צ'אק נוריס וצפה באימון שהשתתפו בו כל הדרגים הגבוהים, לקראת סוף האימון פנה למאמן הקבוצה, הצביע על צבי ואמר כי היה מרוצה במיוחד מצבי וכי הוא צופה לו עתיד מזהיר בענף.

הנאה מיוחדת שאב מאימוני הריצה והשחייה, הקדיש שעות ארוכות להעלאת רף הסיבולת והשתתף במרתונים ותחרויות ריצה רבות. בנוסף, בורך בכשרון כתיבה יוצא דופן. בעיזבונו נמצאו מכתבים המתארים את חוויותיו, מציירים בעושר לשוני נדיר וחריפות לשון תמונה מרתקת המלמדת על עולם פנימי שופע מקוריות, הומור ודמיון. תחביבים אחרים אותם טפח צבי היו הציור ועבודה בעץ.

ב-6 לאפריל 1994 התגייס צבי לצה"ל והתנדב לשירות בקומנדו הימי (שייטת 13).

כבר בטירונות הצטיין ובלט כלוחם מבטיח. הצטיינות זו אפיינה אותו לאורך כל המסלול הקשה. בחודש נובמבר 1996 סיים קורס קציני חי"ר ועבר השתלמות מפקדי צוותים ביחידה שבסיומה באפריל 1997, קיבל צוות לוחמים עליו פיקד עד לנפילתו.

בליל ג' באלול תשנ"ז, הלילה שבין ה-4 וה-5 בספטמבר 1997 יצא צבי כסגן מפקד הכוח, יחד עם קומץ לוחמים למבצע "שירת הצפצפה" בכפר אנצרייה שבעומק לבנון. מהלך המבצע השתבש.

עם שחר התגלתה התמונה הקשה: עם צבי נהרגו עוד אחד-עשר לוחמים: סא"ל יוסי קורקין ז"ל, רס"ן צחי בנטוב ז"ל, סרן ד"ר מאהר דגש ז"ל, סרן רם לוינס ז"ל, רס"ל רז טבי ז"ל, רס"ל אריה אברמסון ז"ל, רס"ל יוחנן הילברג ז"ל, רס"ל איתמר אליה ז"ל, סמ"ר גיא גולן ז"ל, סמ"ר גל רודובסקי ז"ל, סמ"ר יניב שמיאל ז"ל.

"אסון השייטת" הוא הכינוי שניתן לאירוע, הנחשב לאסון הכבד ביותר שידעה היחידה ולאחד האסונות הכבדים בתולדות צה"ל.

מסך עשן אופף עד היום את נסיבות האירוע. במהלך השנים מונו מספר ועדות חקירות שאף אחת מהן לא הגיעה לחקר האמת.

אחד הפצועים מהמבצע, ניר כספי: "חשבתי על צבי גרוסמן, אחד הקצינים שיצאו לפעולה. הוא היה הקצין הכי מורעל שהכרתי. זה היה איש שאף פעם לו נגמר לו הכח. הוא אף פעם לא היה עייף, תמיד התרוצץ מלא אנרגיה וחיפש מה לעשות. תמיד שכולנו היינו שפוכים מעייפות, הוא כאילו רק התחיל את היום. חשבתי שאם צבי חי עכשיו, אז הוא יקום, ולא משנה מה המצב שלו. הוא יקום ויתחיל להלחם ולהסתער, שום דבר לא יעצור אותו. אבל צבי לא קם."

צבי היה בן 22 בנפלו.

במהלך השנים הוקמו מספר מפעלי הנצחה לזכרו של צבי:

"גן צבי גרוסמן" בתל אביב - באוקטובר 1998 נחנך גן משחקים ציבורי על שם צבי, בשכונת מגוריו בתל-אביב. הגן נחנך ע"י נשיא המדינה, מר עזר וייצמן וראש עיריית ת"א, מר רוני מילוא.

ספר "מחשבות - סוג מסוים של פגישה" - הספר כולל מכתבים, ציורים, ועבודות של צבי, ודברים שכתבו לזכרו משפחתו וחבריו.

מרוץ הלפיד בחנוכה ע"ש סרן צבי גרוסמן - מרוץ 36 ק"מ שמתקיים מדי שנה ב-א' חנוכה ויוצא מקברות המכבים במודיעין עד לבית הספר "אורט סינגאלובסקי" בתל אביב.

המרוץ הוא יוזמה של הנהלת התיכון, ובו משתתפים בכל שנה תלמידי התיכון, לוחמי השייטת ויחידות צה"ל נוספות: חטיבת כפיר, מגל"ן, עוקץ.

אנדרטה ואתר צלילה בשבי ציון - ביוני 1999 נחנכה אנדרטה לזכר 12 הנופלים בחוף שבי ציון הבנויה משתים-עשרה טבלאות של סלע כורכר קשה הנשענות זו על זו ונוטות צפונה לעבר לבנון. במקום הוצב גם סלע שנקבע בו לוח ברונזה ועליו מוטבעים שמות 12 הנופלים. מול חוף שבי ציון הוטבעה הספינה אח"י כידון ומשמשת אתר צלילה להנצחת זכרם של חללי הפעולה.

טיילת שייטת 13 בראשון לציון ע"ש 12 הנופלים - בספטמבר 2008 נחנכה אנדרטה בטיילת חוף ראשון לציון, ששמה "טיילת שייטת 13" לזכרם של 12 הנופלים בפעולה. האנדרטה בנויה מתריסר עמודי פלדה שכל עמוד נושא שם נופל ויחד יוצרים את הסמל מגן דוד.

בניית אתרים: