תפריט נגישות

טוראי מרדכי פרנקו ז"ל

מרדכי פרנקו
בן 18 בנפלו
בן דינה ורפאל
נולד בתורכיה
בתר"צ, 1930
התגייס ב-1947
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל, חיל השריון
יחידה: הגדוד הרביעי - "הפורצים", ר"מ 4 א' קתמ"ר בחסול
נפל בקרב
בט' באייר תש"ח, 18/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - העיר העתיקה
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: קרית ענבים
חלקה: 1, שורה: 3, קבר: 8.
הותיר: הורים, שלושה אחים ואחות

קורות חיים

פרנקו מרדכי בן רפאל ודינה. נולד בשנת 1930 באדרינופול, תורכיה. קיבל השכלה תיכונית. עלה ארצה בשנת 1945 ועשה שנתים ב"חברת-נוער" בקבוצת כנרת. היה עליז ומסור מאד לחברה ומילא בה תפקידים שונים.

ב-1947 התגייס עם קבוצתו לפלמ"ח. בפרוץ מלחמת השחרור שירת בגדוד הראשון בפלמ"ח וליוה שיירות בגליל, מחיפה עד דן. התבלט בכושרו הצבאי, וברצונו העז לתת את חלקו להקמת המדינה. כשפלשו צבאות ערב לארץ השתתף בקרבות לשחרור הגליל העליון והוכיח יכלתו באימונים ובקרב. תפקידו הראשי כחבלן היה בכיבוש אחד הכפרים בגליל המזרחי. רץ לקחת את התרמיל ששכח אחד החבלנים. האויב כבר היה במרחק כמה מטרים מן הבית. מרדכי חטף את התרמיל ובכל המהירות חזר אל המחלקה וחייך: "לאויב משאירים רק קלע".

נשלח לקורס חובשי מחלקה בנתניה. לפני סיום הקורס נקראה המחלקה לפריצת הדרך לירושלים. היה בגדוד "הפורצים". השתתף בקרב על הקסטל ובקרבות אחרים בסביבה. היה בין כובשי קטמון וקיבל אות-הצטיינות על כיבוש המקום. בקרב נחלץ ראשון למארב, להתקפה ולהגנה. כשציוה עליו מפקדו להישאר בעמדה בשעה שחבריו יצאו לקרב כמעט התפרץ בבכי.

השתוקק לחיות בתקופה שלאחרי הקרבות, "כשיעמוד העולם נדהם, כיצד התגברנו בכוחנו הדל על כוחות חזקים מאתנו עשרות מונים" (מתוך מכתב אל הוריו). האמין בכל לבו בנצחון ומכתביו להוריו בחוץ-לארץ היו מלאים תקוה. נפל בשעת הפריצה לעיר העתיקה ביום 18.5.1948.

הונצח בבית הקברות הצבאי שעל הר הרצל בירושלים.

בי"א אייר תשס"ז, 29 באפריל 2007 נערך גילוי מצבה למרדכי פרנקו בחלקה הצבאית של בית הקברות בקריית ענבים. הקבר אותר על ידי יחידת אית"ן (איתור נעדרים) לאחר מחקר, חיפוש ועמל רב. מרדכי השאיר זוג הורים, שלושה אחים, אחות ומשפחה ענפה המתגוררת במדינת ישראל.

בניית אתרים: