תפריט נגישות

סמ"ר נחמיה פרידקס ז"ל

נחמיה פרידקס
בן 21 בנפלו
בן אסתר ואפרים
נולד בחיפה
בד' בתמוז תשי"ב, 27/6/1952
התגייס ב-נובמבר 1970
שרת בחטיבת גולני, חיל רפואה
יחידה: גדוד "הבוקעים הראשון" (51)
בתפקיד: חובש
נפל בקרב
בכ"ו בתשרי תשל"ד, 22/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: מוצב החרמון
באזור רמת הגולן
מקום קבורה: חיפה
אזור: ב, חלקה: 03, שורה: 05, קבר: 07.
הותיר: הורים, אח ואחות
בעל עיטור המופת

קורות חיים

נחמיה, בן אסתר ואפרים, נולד ביום ד' בתמוז תשי"ב (27.6.1952) בחיפה. הוא למד בבית הספר היסודי "ליאו בק" ובבית הספר הדתי "יבנה" בחיפה. את לימודיו התיכוניים סיים בבית הספר התיכון "יבנה" בחיפה. מבט על אופיו ודרך התנהגותו יראה כי נחמיה היה שונה מן האחרים. לא נטה לקבל מרות ולא הושפע מהסובבים אותו, בשעה שהחליט לעשות דבר מה שנראה להם חריג ובלתי מקובל (כמו למשל דרכו להופיע לביה"ס על סקטים או ברכיבה על אופניים, שעה שאחרים מגיעים בכלי רכב מקובלים יותר) בהופעתו היה מרושל קמעה. הוא ניחן בכוח רצון אדיר דבר שהובילו לעתים להישגים יפים.

נחמיה גויס לצה"ל בראשית נובמבר 1970 והוצב לחיל הרגלים. לאחר הטירונות ולאחר שהשתלם בקורס חובשים קרביים הועבר לחיל הרפואה והוצב בגדוד "הבוקעים הראשון" של חטיבת "גולני" כחובש קרבי. נחמיה לקח בקלות את הקשיים באימונים ומצא סיפוק בתפקידו הן כחייל והן כחובש. היה חובש מומחה ומצטיין וקבעוהו כחובש פלוגתי. בהיותו בצבא הגיש הצעת ייעול לפנס רב עוצמה. כשפרצה מלחמת יום הכיפורים היה נחמיה בחופשת שחרור והתקבל לתפקיד מיוחד מטעם משרד החוץ בארצות הברית. הוא העדיף לשרת את המדינה ודחה את שאיפתו ללמוד בטכניון.

משלא נקרא ביום הראשון למלחמה. הלך לחפש את גדודו. הוא שימש כחובש ביחידתו, שנלחמה בקרבות במובלעת הסורית ברמת הגולן. ביום כ"ו בתשרי תשל"ד (22.10.1973), בקרב השני על החרמון, "כשטיפל בפצועים. חבש אותם ועודדם על אף האש החזקה שנחתה על השטח", בשקט נפשי וכשאינו שם לב לרימונים הנופלים סביבו, נפגע מכדור של צלף ונהרג. "במעשיו אלה גילה אומץ לב, קור רוח ודבקות במשימה למופת" כדברי "עיטור המופת" שהוענק לו לאחר מותו. הוא הובא למנוחת עולמים בבית העלמין בחיפה. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל ראשון. השאיר אחריו הורים, אח ואחות.

הוריו הוציאו לאור חוברת לזכרו ובה דברי בני משפחתו, מורים וחברים על דמותו, שירים משלו, וכן דברים על דודו, אחי אמו, שנפל במלחמת השחרור ושנחמיה נקרא על שמו; בשבועון "במחנה" פורסמה רשימה "חיפוי עד הסוף", על נחמיה ועל נופלים אחרים מגדודו, שהוענק להם "עיטור המופת".

בניית אתרים: