תפריט נגישות

סמל דיויד טורסטון ז"ל

דיויד טורסטון
בן 29 בנפלו
בן רוזה ורוברט
נולד בארה"ב
בי' באב תשי"ג, 22/7/1953
התגורר בראשון לציון
התגייס ב-נובמבר 1971
שרת בחיל האויר, חיל רפואה
יחידה: יחידה 669
בתפקיד: חובש קרבי
נפל בקרב
בט"ו בסיון תשמ"ב, 6/6/1982
במלחמת שלום הגליל
מקום נפילה: נבטיה
באזור לבנון
מקום קבורה: ראשון לציון
הותיר: אישה ואם

קורות חיים

בן רוזה אייכנר ורוברט טורסטון. נולד ביום י' באב תשי"ג (22.7.1953) בניו יורק - ארצות הברית.בגיל 7 עלה לישראל יחד עם אמו וסבתו. אביו רוברט נהרג במלחמת וייטנאם. וקבור בארצות הברית.

דיויד התאקלם בארץ ורכש לעצמו חברים רבים וטובים . הוא עבר מסלול כמו שכל צבר עובר, סיים את לימוד התיכון בהצטיינות, ובשנת 1971 התגייס לצה"ל ושירת כחובש קרבי מוטס. במהלך שירותו עבר קורס צניחה, קורס חובש קרבי וקורס חובש קרבי מוטס.

דיויד שירת ביחידה 669 – היחידה הטקטית לחילוץ מיוחד, שנודעה גם בשם יחידת החילוץ והפינוי בהיטס. יחידה 669 יחידה של חיל האוויר הישראלי המתמחה בחילוץ קרבי ,ונחשבת לאחת מארבע יחידות העילית של צה"ל.

בשנת 1974, מיד לאחר שחרורו מהצבא, החל ללמוד משפטים באוניברסיטת תל אביב.

בזמן הלימודים, בין מבחן למבחן ובחופשות הסמסטר, עבד כדייל אוויר באל על, והצליח לטייל ולראות עולם.

בשנת 1978 נישא לאהובת ליבו, לי, מי שהשיא אותם היה הרב מאיר לאו.

עם תום לימודיו בהצטיינות החל בסטאז' (התמחות) בתחום הפלילי אצל עורך הדין המפורסם חיים קאזיס, ולאחר שנה עבר לעשות סטאז' בפרקליטות מחוז מרכז פלילי בתל אביב.

תוך כדי הסטאז' יצר תקדים שעורכי דין מתמחים יכלו להופיע בבית במשפט, בימים שעורכי הדין אינם יכולים, במקומם.

כבר אז התבלט ביכולותיו הגבוהות וברגישותו הרבה לאנשים. עם סיום הסטאז' עבר בהצלחה את מבחני הלשכה והוסמך כעורך דין.

לאחר קבלת ההסמכה החליט לא להיות שכיר ופתח יחד עם חברו, עו"ד רפאל גרוס, משרד עורכי דין בתל אביב, ההצלחה שלהם לא אחרה לבוא. תיקים מעניינים הגיעו למשרד ואיתם גם פרסום בעיתונות, פסקי דין בעליון ופרגון מצד הקולגות הלקוחות והעיתונאי.

עם פרוץ מלחמת שלום לבנון הראשונה 5.6.82 נקרא דיויד למילואים, ליחידה שלו 669, וכמובן התייצב ללא היסוס.

ב-6.6.1982, ביומה השני של המלחמה, יצא דיויד יחד עם צוות המסוק באנפה וחברו ד"ר סטפן לנדס, מהיחידה, למשימת פינוי פצועים בשטח לבנון, שהסתיימה בטרגדיה נוראה. מסוק האנפה שלהם הוזנק לנקודת ציון שנקראה 'ציר אפילפסיה מתג 30', ובמפת הקוד היו שתי נקודות שונות, שנקראו באותו השם. החיילים הפצועים המתינו למסוק האנפה וצוות הפינוי בנקודה אחת ואילו המסוק שהוזנק לחלצם טס לחלצם לנקודה השנייה.

הטייסים לא מצאו את הפצועים והחלו להסתובב באזור נבטיה ולחפשם. כך בעודם מחפשים עברו בתוך כוונת של תותח נ"מ והוא ירה על המסוק, שהתפוצץ מיד באוויר. כל צוות המסוק נהרג במקום, על צלע ההר בנבטיה שבלבנון.

במשך כשבוע הוכרז כל צוות המסוק כנעדר. לאחר כשבוע ומאמצי חיפוש גדולים מצד יחידת 669, נמצאו הגופות בנבטיה שבלבנון והובאו למדינת ישראל.

עורך דין דיויד טורסטון הובא לקבורה בהלוויה רבת משתתפים בראשון לציון, העיר בה התגורר יחד עם רעייתו לי טורסטון, אותה מאד אהב.

על קיברו ספדו אנשים רבים בהם ראש עריית ראשון לציון מר חנניה גיבשטיין.

מפקד יחידת 669 רמי כהן: "דיויד הצטיין בצניעותו הרבה, יושרו ושלוותו החיצונית. עשה את כל המוטל עליו בהתנדבותו ובאהבה ללא סייג. אתה היית יחיד ומיוחד לעולם לא נשכח אותך דיויד ".

במכתבים הרבים אותם קיבלה רעייתו לי טורסטון לאחר נפילתו, עלתה דמותו המיוחדת של דיויד.

מנחם בגין ראש הממשלה כתב: "אישך הטוב דיויד מסר נפשו על מטרה צודקת ואצילה להבטיח חיים ושלום, שמו ינון לעד בתולדות באומה דמותו תהיה למופת מדור לדור".

נתן עמית שופט בית המשפט השלום בתל אביב אמר עליו: "נועם הליכותיו של דיויד, נימוסיו היפים, האנושיות ויחד איתם הידע המשפטי ותכלית טיעוניו שלו כבשו את ליבנו.."

ד"ר אשר מעוז מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ספד לו:

"רוצה אני שתדעי כי דיויד היה נאהב ונערץ על כל מכריו, זכרו יהיה נצור עימנו ומהזיכרון זה נשאב כולנו אומץ להתמודד, הערכתי בדיויד את טוב ליבו, את החיוך הנצחי הנסוך על פניו ואת השקט הנפשי שהיה עצור בו".

במותו הניח דיויד את רעייתו לי טורסטון, שהייתה בת 22 ולה היה נשוי 4 שנים, ואת אימו רוזה.

לזכרו של דיויד הוקמה קרן מלגות באוניברסיטת תל אביב, אשר מחלקת מלגות לסטודנטים למשפטים.

בספר שכתבה רעייתו לי והוקדש לדיויד, נכתב:

"לאיש שידע לחלום בגדול ולימד אותי לחלום בגדול"

שם משפחתו טורסטון - עדין נישא בגאון על ידי רעייתו לי, שהיום נקראת לי טורסטון עדני.

(דף זה הוא חלק ממפעל ההנצחה הממלכתי "יזכור", שנערך ע"י משרד הביטחון)

בניית אתרים: