תפריט נגישות

רב"ט עזרא כהן ערקי ז"ל

עזרא כהן
בן 22 בנפלו
בן מזל ויוסף
נולד בעין שמר
בי"ז בניסן תש"י, 4/4/1950
התגייס ב-אוגוסט 1968
שרת בחיל התותחנים, חיל רפואה
יחידה: פלנ"ט 822
בתפקיד: חובש
נפל בקרב
בי"ג בתשרי תשל"ד, 9/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום קבורה: הרצליה
חלקה: 2, שורה: 5, קבר: 1.
הותיר: הורים, שני אחים ושתי אחיות

קורות חיים

עזרא, בן מזל ויוסף, נולד ביום י"ז בניסן תש"י (4.4.1950) בעין שמר. הוריו, שעלו בעליית "על כנפי נשרים" מתימן, התיישבו בשכונת נווה עמל בהרצליה, ושם עברו על עזרא שנות נעוריו. הוא החל ללמוד בבית-הספר היסודי "יסודי-התורה" ואחרי-כן המשיך ללמוד בבית-הספר הדתי "שביב". מוריו ומחנכיו בבתי-ספר אלה זוכרים אותו כתלמיד שקט ושקדן, שהשתדל לעשות את המוטל עליו. כתב עליו אחד ממוריו: "עזרא חש תמיד לעזרתם של החלשים, ניסה לעזור להם ולעודדם מבחינה מוראלית. זוכר אני את חיוכו המלבב, חיוך שלא מש מפיו". מורה אחר מציין כי עזרא "הצטיין בהתנהגותו הטובה וביראת השמיים, שהייתה נסוכה על פניו... היה בין הראשונים לבוא בבוקר לתפילה בבית-הספר, וישב תמיד בספסל הראשון". את לימודיו המשיך במגמה של מסגרות-מכנית בבית-הספר המקצועי בכפר בתיה, ועוד שנתיים למד במגמה של מזכירות, בבית-הספר האקסטרני "אמירים" בהרצליה. הנכונות לעזור לזולת הייתה לו כטבע שני והוא התנדב לסייע לנהגי האמבולנסים בתחנת "מגן-דוד אדום", בהרצליה.

עזרא גויס לצה"ל באוגוסט 1968, אך לאחר שסיים את הטירונות חלה הרעה במצבו הגופני. הוא שוחרר מהשירות הסדיר והוצב להג"א.

עזרא לא השלים עם רוע הגזרה. הוא שלח מכתבי מחאה רבים ודפק על דלתות רבות עד שהצליח לשנות במקצת את ההחלטה. אמנם לא הוחזר לשירות, אולם לא הוצב להג"א, אלא נשלח לקורס חובשים מחלקתיים בצה"ל, ולאחר שסיים את האימונים בהצלחה, הוצב כחובש בגדוד תותחנים. כדי להרחיב את השכלתו נתקבל ללימודים בבית-הספר לאחים-מעשיים, שליד בית-החולים "דונולו" ביפו. את פרנסתו מצא בעבודה בחברת "חירות" בתל-אביב. עזרא היה איש נעים ועסק במסירות בהצלת חיי חברים לנשק. ביום י"ג בתשרי תשל"ד (9.10.1973), נפגע עזרא ונהרג בהפצצת מטוסי "מיג" סוריים, תוך כדי מילוי תפקידו בהצלת חיי אדם. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בהרצליה. השאיר אחריו הורים, שני אחים ושתי אחיות. לאחר נופלו הועלה לדרגת רב-טוראי.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקד יחידתו, כי עזרא "בהתנהגותו ובאישיותו הצנועה והמלאה נכונות חברית, מצא מיד את מקומו בקרבנו. בימי הקרבות הראשונים והקשים של המלחמה ראינו אותו נושא נרתיק חובשים, מעודד את חיילינו הלוחמים... הוא, שנועד להביא רפואה וחיים לאחרים, נפל חלל בין ראשוני לוחמינו". משפחתו הנציחה את זכרו בהקמת קרן לגמילות-חסדים הנושאת את השם "אגודת קופת גמ"ח ע"ש עזרא כהן-ערקי".

בניית אתרים: