תפריט נגישות

טוראי ד"ר בנימין קלאר ז"ל

בנימין קלאר
בן 47 בנפלו
בן שרה ושלמה
נולד ברומניה - בוקובינה
בי' בשבט תרס"א, 30/1/1901
שרת בחיל רפואה
בתפקיד: מרצה ללשון עברית באוניברסיטה העברית
נפל בקרב
בד' בניסן תש"ח, 13/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - שיירת "הדסה"
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - סנהדריה
קבר אחים

קורות חיים

בן שלמה ושרה. נולד ביום 30.1.1901 בעיר הליניצה, בוקבינה, רומניה.

בבית נתחנך חינוך מסורתי-דתי. בימי מלחמת העולם הראשונה עבר לוינה שבאוסטריה ושם קיבל את עיקר השכלתו. באוניברסיטה למד שפות שמיות ורכש לו ידיעה עמוקה בשפה הערבית ובספרות ימי הבינים. בד בבד עם הלימודים הכלליים למד בשקידה רבה ובהצלחה יוצאת מן הכלל בבית המדרש לרבנים בוינה, מקור התורה העיקרי שממנו ינק המנוח. עוד לפני שסיים את חוק לימודיו באוניברסיטה ובבית המדרש לרבנים כבר שימש בהוראה בגימנסיה הריאלית על שם הפרופ' פרץ חיות וגם בסמינריון העברי בוינה. עם זאת התמסר לעבודת מחקר בספרות ובמדע. פרופ' דויד ילין ז"ל הזכירו לשבח וראה בו אחד הכוחות הצעירים שיש לקרבם לעבודת התחיה בארץ ישראל.

בשנת 1936 עלה לארץ ומיד נתקבל להוראה בבית המדרש למורים "מזרחי", בירושלים. נכנס לאוניברסיטה וגם לאחר מכן נשאר נאמן לעבודת ההוראה, אף שימש כממלא מקומו של פרופ' דויד ילין ז"ל בהוראת תולדות הדקדוק העברי. כשנה לפני מותו הציעו מנהלי האוניברסיטה פה אחד להעלותו לדרגת מרצה. נוסף לכשרונותיו השכליים ניחן בנפש יפה שכולה אמרה טוב-לב וכנות-אמת. מאור פניו השפיע שקט והרגעה על כל הנמצא במחיצתו. הליכותיו צנועות וללא הבלטה עצמית. היה אהוב ומקובל על הכל.

יד המרצחים השיגתו בעת עלותו למלא את חובתו בשמירה על האוניברסיטה העברית והוא נספה בשיירה ל"הדסה" ביום ד' בניסן תש"ח (13.4.1948).

הובא לקבורה בקבר אחים בסנהדריה בירושלים.

בניית אתרים: