תפריט נגישות

טוראי חיים-משה איצקוביץ ז"ל

חיים-משה איצקוביץ
בן 21 בנפלו
בן חסידה ואלימלך
נולד בהונגריה - סגדין
בכ"ט בחשוון תש"ט, 1/12/1948
התגורר במשואות יצחק
התגייס ב-יולי 1967
שרת בנח''ל, חיל רפואה
יחידה: 905
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"ח בסיון תש"ל, 21/6/1970
מקום נפילה: עין יהב
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ משואות יצחק

קורות חיים

בן אלימלך וחסידה. נולד ביום כ"ט במרחשון תש"ט (1.12.1948) בעיר סגד שבהונגריה. הוריו רצו לעלות לארץ עוד לפני היולדו, אך כיון שעסקו בהדרכת ילדים ניצולי השואה לא נתאפשרה עלייתם. כאשר ירד מסך הברזל על הונגריה, הם נאלצו להימלט בדרכי עקלתון לסלובקיה, שם הצטרפו לקבוצת עולים, שפניה מועדות לארץ. לאחר נסיעה מייגעת במשך שלושה ימים ושלושה לילות ברכבת, ולאחר טלטולים רבים הגיעו לאונייה. הצפיפות, החום ומחלת-הים החלישו את חיים התינוק ומצבו היה קשה. כאשר הגיעה לארץ, שוכנה המשפחה במחנה -"שער העליה". חיים נבדק במרפאה ונשלח במצב חמור לבית-חולים בחיפה. לאחר אשפוז במשך שישה שבועות שוחרר מבית-החולים. בריא ושלם - אך דל ורזה.

הוא למד בבית-הספר היסודי האיזורי "שפיר" במרכז שפירא. היה ילד ממושמע, כיבד את הוריו ועשה ככל יכולתו כדי לגרום להם שמחה. הוא היה חבר בתנועת הנוער "בני-עקיבא", בסניף "משואות יצחק", ובמסגרת בית-הספר עסק בספורט והשתתף בכמה צעדות. לאחר שנולדו אחיו ואחותו היה חיים מלווה את התפתחותם, מקדיש להם תשומת לב רבה ומשתדל לעזור להם בכל, ובעיקר בלימודים.

כאשר החל ללמוד ב"ישיבה" באור עציון, בה למד במשך שנה, נפתח בפניו עולם חדש. הוא בחר ללמוד ב"ישיבה" כדי לרכוש דעת, להתעמק בתורה וכדי לפתח את אישיותו. הלימודים היו לגביו כדבר קודש וביחוד לימוד התורה. הוא לא חדל מלשבח את מוריו שהעניקו לו ידע וחיבה. ב"ישיבה" מצא חברים חדשים שידעו להעריך את חשיבות ההתעמקות בלימודים, והיו נכונים לסייע בידו. הייתה זו התקופה המאושרת ביותר בחייו.

הוא גוייס לצה"ל ביולי 1967 והוצב לנח"ל. הוא היה גאה ללבוש את מדי צה"ל, אולם הוא נעצב אל לבו כאשר נודע לו שאין הוא משובץ ביחידה קרבית. לאחר שהשלים עם גורלו, הוא מילא את תפקידו בנאמנות ועמד בכבוד בכל משימה שהטילו עליו. סיסמתו הייתה - "יחס גורר יחס". לא אחת התאכזב אך הוא לא התלונן. הוא לא היה משוחח עם הוריו על נושאים שידע כי יכאיבו להם כדי למנוע מהם צער. במכתבים שהיה שולח להורים היה מנסה להרגיעם בהודיעו כי אינו נזקק לדבר. כשהיה בא הביתה לחופשת שבת כשחיוך עליז על פניו היה נוהג להביא עמו ממתקים לאחיו הקטנים ולפעמים גם מתנה לבית.

הוא אהב את ביתו, ואהב את הארץ אהבת נפש. הוא לא החמיץ כל הזדמנות לטייל בארץ לאורכה ולרוחבה. הוא היה מלא חיים, אופטימי ומלא תקוות לעתיד.

אור לי"ח בסיון תש"ל 21.6.1970 נפצע ונפטר מפצעיו. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות במשואות יצחק. לאחר נפילתו יצאה לאור חוברת בשם "חיים" לזכרו.

בניית אתרים: