תפריט נגישות

סמל אריה ארל'ה ינקוביץ ז"ל

הקרב על ציר "טרטור" וציר העכביש

קרב השב"ש על ציר לקסיקון

אלבום תמונות

הקרב על ציר "טרטור" וציר עכביש - שלב ב' וקרב השב"ש על ציר לקסיקון

מערכת הצליחה - 17 אוקטובר 1973

בבוקר, עם השלמת העברת הדוברות, החלה אוגדת אברהם אדן בהפעלת 4 גדודי טנקים, שנפרשו בקשת מול "מיסורי" ו"החווה הסינית", ועל המתחם המצרי לחצו גדודי נתן, אהוד, לפידות וזעירא ואליהם נוסף כוח מחטיבה 600 (אל"מ טוביה רביב). הכוח המצרי, שסבל אבידות כבדות, החל להתמוטט.
בשעה 07:30 התירה אוגדת אדן לרכב קרבי לנוע על ציר "עכביש", ובשעה 11:00 הוא נפתח לתנועת שיירות אספקה.
בשלב זה, משהוברר לפיקוד המצרי כי פעולת צה"ל היא מבצע צליחה גדול העשוי לסכן את הישגי הצבא המצרי, החל לקדם לעבר איזור הצליחה וראש הגשר את מירב הכוחות שהיו ברשותו. סביב ראש הגשר והמסדרון המוביל אליו רוכזו 144 קנים ארטילריים, שפתחו באש כבדה. כדי לחסום את מסדרון הצליחה נשלחה חטיבת טנקים 14 מדיביזיה 21 מהגזרה הצפונית של דיביזית חי"ר 16 והצטרפה לשרידי חטיבת הטנקים 1 וחטיבה ממוכנת 18, שלחמו באיזור ה"חווה הסינית" נגד הכוחות שעסקו בצליחה ובאבטחת מרחב הצליחה. השריון המצרי נע בשטח לפנים ולאחור, כשהוא מנסה למשוך את השריון של צה"ל לתעלות שהתמקמו בהן מארבי חי"ר חמושים בטילי "סאגר". במקביל הופעלה חטיבת טנקים עצמאית 25, שפעלה במרחב ארמיה 3, צפונה, לאורך האגם המר הגדול, כדי לפגוע באגפו הדרומי של הכוח הצולח.
בגדה המערבית של התעלה נשלח כוח שריון של 50 טנקים (כנראה מדיביזיה משוריינת 4) לעבר ראש הגשר, חטיבת צנחנים 150 נצטוותה לנוע לעבר איזור הצליחה. כוחות אלה תפסו עמדות בפאתי החיץ החקלאי שממערב לתעלת המים המתוקים. יחידות צבא השחרור הפלסטיני שהיו במחנות פיד נצטוו להיערך במערכי נ"ט ולחסום את הכבישים בחופו המערבי של האגם המר הגדול.
חטיבת הטנקים המצרית 25 נעה באיטיות צפונה ועובדה זאת איפשרה לאוגדת אדן להיערך כלפיה למארב. לצורך זה קיבלה את חטיבה 500 (אל"מ אריה קרן), שחנתה מדרום לטסה, כעתודה פיקודית. הקרב החל בשעה 14:45. כוח קטן מחטיבת אמנון רשף חסם את התקדמות כוח החוד המצרי וחטיבה 217 (אל"מ נתן ניר) הגיחה באגפו עם שני גדודי טנקים והדליקה טנקים רבים. המצרים נלכדו בשטח השמדה אידיאלי. כאשר באגפם האחד אגם, שלפניו שדה מוקשים, ובאגפם האחר פועלים טנקים ישראלים מעמדות שולטות. בהמשך הקרב החלה חטיבה 500 לסגור את העורף המצרי, אך הכוחות העורפיים הצליחו לסגת לאיזור מעוז "בוצר". המרדף נמשך עד חשיכה. עיקרה של חטיבה 25 הושמד - כ-60 טנקי 62.T וכן נגמ"שים, תותחים ומשאיות אספקה רבות. אבידות אוגדת אדן היו 3 טנקים (מהם 2 שעלו על שדה מוקשים ישן ליד "בוצר").
לקראת ערב נערכה אוגדת אדן לצליחה מערבה על פני גשר הדוברות, כאשר חטיבות 217 ו-500 עוסקות בתדלוק ותחמוש. אוגדת שרון קיבלה את האחריות להגנת ראש הגשר והמסדרון. בלילה צלחה אוגדת אדן עם החפ"ק ושתי חטיבות שריון מוקטנות (בכל אחת כ-70 טנקים וגדוד תותחים מתנייעים).

מתוך הספר "אטלס כרטא לתולדות מדינת ישראל"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: