תפריט נגישות

טוראי שלמה מומה אפשטיין ז"ל

שייח-ג'ראח

שייח-ג'ראח

אלבום תמונות

אחת מי"א האנדרטאות הרשמיות שהוקמו לאחר מלחמת ששת-הימים בירושלים, נמצאת בשכונת שיח' ג'ראח תחתית, ברחוב דרך שכם, במסעף המוביל לשכונת ואדי ג'וז על קבר שמעון הצדיק.

זהו לוח שיש המוצב בתוך גל אבנים מאבן ירושלמית, ועליו חרותים סמל חטיבת הצנחנים ושמות 11 חיילי הגדוד: "אשר נפלו במלחמת ששת-הימים בהבקעת מערכי 'הקו העירוני' ושיח' ג'ראח, כיבוש שכונות ואדי ג'וז והשכונה האמריקנית ובהסתערות על רכס הר-הצופים ושחרור העיר העתיקה".
גדוד 71, בפיקוד סא"ל עוזי עילם, היה הצעיר בגדודי חטיבת הצנחנים 55 והאחרון להקמה. משימתו בקרב על ירושלים היתה הבקעה בגזרת נחלת שמעון ואחר התקדמות לשכונת ואדי ג'וז תוך טיהור המושבה האמריקנית ושכונת באב א-זהרה, וחסימת הכביש המחבר את דרך יריחו לדרך שכם.
גם בגזרה זאת נתעכבה במקצת הפריצה בשטח ההפקר, בגלל גדר נוספת שלא היתה ידועה. הקרב העיקרי התנהל עם שחר באגפי הפריצה, על-ידי פלוגות ב' וג', מול עמדות ירדניות שהפעילו מק"כים. בטיהור עמדות אלה ובטיהור בתים, ששימשו כעמדות צליפה באגף הצפון, נגרמו לגדוד אבידות רבות.
בעיצומה של הלחימה, חדר בפרצה גדוד 28 והחל מפלס דרכו בלחימה בדרך שכם, שתי הפלוגות העורפיות של גדוד 71 (ד' ו-א') פרצו בינתיים אל יעדיהן שבעומק הגזרה וכבשו אותם. עם בוקר הגיעה פלוגה א' עד מורדות נחל קדרון, ואילו פלוגה ד' כבשה את המושבה האמריקנית והגיעה עד "צומת המוסכים". פלוגה ג' המשיכה בלחימה קשה באגפי הפריצה עד לשעה 06.00.
בהמשך הלחימה נועד לגדוד תפקיד מפתח בכיבוש הרכס המזרחי החולש על ירושלים. בבוקר כ"ח באייר (7 ביוני) טיפס הגדוד מוואדי ג'וז, בפריסה רחבה על רכס אוגוסטה ויקטוריה וכבש ללא קרב את המחנה הירדני שעליו. אחר גלש במדרון לעבר העיר העתיקה. שם נכנסו שתי פלוגות עם חבורת הפיקוד החטיבתית בשער האריות ועלו על הר-הבית. הסמ"חט ומ"פ א' הגיעו לכותל המערבי והניפו עליו את דגל ישראל. הגדוד טיהר את החלק המרכזי של העיר העתיקה והגיע לשער יפו ולמצודה. פלוגה שלישית בפיקוד הסמג"ד חצתה את נחל קדרון, נכנסה בשער האשפות והגיעה לכותל המערבי.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: